Sibop ( Sibob Sübab Sübap ) ayarý ve rolanti iliþkisi

Başlatan bkerti, Mart 13, 2015, 08:34:01

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Niva67

Alıntı yapılan: bkerti -  Mart 14, 2015, 12:35:03
Sanýrým üst kapak contasý da yanýk. Çünkü su deposunun üstünde gök kuþaðý gýbý bir renk var. Sübap ayarý da üst kapak açýlýnca yapýlýyordu sanýrsam. Yarýn sanayi de uzun bir gun olacaða benziyor. Ben en çok geren ise motor testcý bulup avans yaptýrma kýsmý nedense. Rampalarda 30-40 ile týrmanmaktan da kurtulurum belki bu iþlemlerden sonra. Üst kapak taslatmama gerek varsa acmýsken yaptýrayým. Çünkü usta her þeye gerek yok ya diyecek biliyorum. Ben bileyim barý gerek olup olmadýðýný da yonlendýreyým.

Bayram, öncelikle þunu belirteyim; ''USTASINA SORUN'' baþlýklý bu kýsma, ''USTA'' olarak yazmýyorum. Benim anlayýþýma göre, ustalýk o kadar kolay bir

mertebe deðildir. Sadece, burada fikir teatisi yapýyoruz.. Gerçek, profesyonel ustalar nedense pek uðramýyorlar bu topiðe!..

Gelelim, senin durumuna; '',,,,,,,,su deposunun üstünde gök kuþaðý gýbý bir renk var,,,'' demiþsin.. Tabiri caiz ise, ''buluttan nem kapar'' durumdasýn..

Her gördüðün belirtiyi, kötüye yorma.. Hemen conta arýzasýndan þüphelenmiþsin.. Bu iþler, o kadar basit deðil.. Senin tek derdin, gerçekten sistemleri

layýký ile yorumlayabilecek, '' GERÇEKTEN ÝYÝ '' bir usta' ya denk gelememen, yahut da, denk geldiðin bazý kötü ustalar yüzünden, iyi ustalara da

artýk güvenememen.. Geçenlerde NIVACI bir grubun ustalarýna gidecektin, ne oldu?.. Oda mý fos çýktý?..

Diðer NIVACI' lar o ustaya güvenip-gidiyorlar da, sen mi güvenmiyorsun?..

Haddim olmayarak, sana kendi NIVA deneyimlerimden küçük örnekler vereyim; makinayý kurcaladýkça anlýyorum; NIVA, basit, ama bir o kadar da ince ayrýntýlar

barýndýran bir araç. Geçenlerde külbütör odasý kapaðý ve hava filtresi kabýnýn boyalarý hoþuma gitmediði için, özel boya alýp, her ikisini de söküp-boyadým.

Gayet güzel oldu ama, onlarý sökmüþken, bir de süpap ayarlarýný kontrol ettim, 4. ve 8. süpaplar biraz boþ gibi idi, aslýnda keyfe keder.

O süpaplarý yeniden ayarlýyayým dedim.. Ama ne mümkün!!! Daha önce ayar yapan eleman kontra somunlarý bir sýkmýþ ki, hani derler ya; ''ALLAHINA KADAR!!''

Aynen öyle.. Kontra somunlar da, ancak açýk aðýzlý(iki aðýzlý) 17 mm. anahtar ile sýkýlabiliyor, birkaç deneme yaptým, somunlarý gevþetemedim..

Somunlarýn köþelerini bozmamak için, ayarlarý o þekilde býraktým.. Somunlara, yýldz anahtar sokma þansý yok. Yoksa, iþ kolay.. Belki, sýrf o iþ için, servisinde özel bir

anahtarý vardýr, bilmiyorum.. Hiç de olduðunu zannetmiyorum, çünkü, daha önce ayar yapan eleman, birkaç tane somunun köþelerini zaten bozmuþ..

Senin anlayacaðýn; iþi bozmaktansa, süpap ayarýný, ileri bir tarihe erteledim, boyadýðým kapaðý ve hava filtresi kabýný geri takýp, iþi bitirdim.

Ayar iþini, ileride eksantrik zincirini ve milini söküp, kontrol ettiðimde yaparým artýk.Hem, özel, geniþ sentilini de almak istiyorum..

bendeki sentil, standart, normal sentil. Yapraklarý biraz dar kalýyor..

Külbütör kapaðýný sökmenin zor bir yaný var; kalorifer havalandýrma giriþinin de gevþetilip, yukarý kaldýrýlmasý gerekiyor ki, o iþi hele tek baþýna yapmak, ölüm!..

Ben, tek baþýma hallettim ama, gel de bana sor!!.. Ýçerideki dört cývatayý gevþetene kadar, anamdan emdiðim süt, burnumdan geldi..

Dedim ya; NIVA basit olduðu kadar da, ince iþçilik isteyen bir araç.. O iþleri yaparken anladým ustalarýn niye NIVA' ya bulaþmak istememelerini!..

Adam, bir NIVA yapana kadar, dört tane TOFAÞ sallar!.. :)

Bir de; NIVA' nýn süpap ayar sistemini fabrikasý, dördüncü silindiri esas alarak yaptýrýyor. Eksantrik diþlisindeki iþaret, muhafazasýndaki iþaret ile

karþýlýklý geldiðinde; 8. ve 6. süpaplar ayarlanýyor.. sonra krank mili 180 derece çevriliyor, 4. ve 7. süpaplar ayarlanýyor, öyle devam ediyor..

Katalog olmadan veya sistemi bilmeden NIVA yý tamir eden usta, onu BOZUYOR demektir!!!

Klasik sisteme göre süpap ayarý yapmaya kalkan usta, yanýlýr.. Benim tahminim; süpap ayar diyagramýný fabrikasý, ona göre ayarlamýþ, daha hassas bir ayar için,

güzel, verimli bir ayar sistemi tavsiye etmiþ..

Bayram, ben, uðraþtýkça anlýyorum ki;'' Kaba-saba görünen bu araç, hiç de yabana atýlacak bir araç deðil!!!''

Dilinden anlayaný ABAD, dilinden anlamayaný BERBAT eder bu alet!!!.. :)

Onun için, sana nacizane tavsiyem; kendi kafana göre yalan-yanlýþ arýza yorumu yapýp da iþleri iyice arap saçýna çevirme!..

Gerçekten bu aracý bilen veya kafasý çalýþan, güvenebileceðin  bir usta bul, bir daha da onu býrakma. Eðer onu yapamazsan, Allah yardýmcýn olsun!..

Ne diyeyim?.. Söylenecek her þey söylendi..

bkerti

Ben hýc sanmýyorum ama inþallah öyledir abý. Usta sadece yaða su karýþmasýný conta yanýðý olarak tarif ediyor. Araca temiz su ekledim ve antýfýrýz kesinlikle yaglý bir býdondan filan degil. Ben deðiþtirmeden once aldýðýmda da ayný durum vardý. Ama usta yok bir þey diyor.


Valla Suat amcacým keþke elimden senin kadar ýs gelse de ustayla ugrasmasam. Anlattýklarýn çok dogru. Ben artýk çok pýmpýrýklýyým. Çünkü surekli ayný sorunu yaþamaktan býktým artýk. Ustalara da maalesef guvenemýyorum. Tanýþtýðým arkadaþlarýn ustasýna dort kez gýttým. Ama maalesef yoktu. Önceden telefon ettim gittim yine yoktu. Sanýrým sansýsým bu konuda. Hala motor testcý arýyorum. Dediklerini yapsýn bakalým yine olmayacak biliyorum ama yapacak bir þey yok. Iký ustada kapak contasý degil dedi sonuçta. Vardýr bir bildikleri diyorum ama kerhen. Inandýgýmdan degil. Yarýn conta yanýðý artýp yaða su karýÞýnca ve motor indirmek zorunda kalýnca net anlaþýlacak durum. Neyse Amcacým böyle iste vazýyetler þimdilik.

Niva67

Sevgili Bayram,

Burada yazýlanlar yanlýþ yorumlanýr diye yazmaya korkuyorum ama, senin içini ferahlatmak için, yine de yazayým;

Conta (silindir kapak contasý) sebepsiz yanmaz, bu bir..

Yandýðýný farz edelim, iki ana þekilde yanar.. Ya, iki silindir arasýndan, ya, bir silindirde ve de silindir kapaðýnýn dýþ kenarýna doðru. Eðer yanýk, su veya

yað kanallarýna(deliklerine) doðru ise suya yað karýþabilir. Çünkü motorda yað basýncý, su basýncýndan fazladýr, su basýncýný yener.. Ancak, çok

ileri conta yanýklarýnda yaða su karýþmaya baþlar ki, zaten o duruma gelindiðinde, diðer belirtiler çoktan ustayý uyarýr..

Gerçekten contada yanýk varsa, genleþme kabýndaki su seviyesi yükselir, ve de suyun rengi deðiþir.

Bitiþik silindirlerin arasýndan meydana gelen conta yanýklarýnda ise kompresyon testi ile yorum yapýlýr. Zaten, kötü conta yanýklarýnda motor teklemesi,

giderilemeyecek durumdadýr. Kýsacasý; olur-olmaz kötü ihtimalleri kafandan at, adam gibi bir tamirciye teslim et aracýný!.. :)

Yazdýklarýmda noksan, hatalý kýsýmlar varsa, gerçek, profesyonel ustalar kusura bakmasýnlar.. Biz artýk, vaktiyle bilip de unuttuðumuz bu iþleri, yeniden öðrenme

aþamasýndayýz..

NÝVACI

Bütün sorun zaten Adam gibi usta meselesinde.
Ustayý bulsa her günü bayram olacak  garibin ;)
anladýmki meskenim yaylalar daðlar

muhammedcelik1983

Ustasýný bulmak çok önemli,vaktiyle skoda pikabýmýz sürekli hararet yapip conta yakiyordu kimi usta kapaktan dedi degisti kimisi motordan dedi yapildi motor yapan usta yataklara dokunmamis sifir motor tekrar acildi vs kimi radyatorden dedi kimi termostattan dedi hepsi yapildi ama sonuc hep ayniydi birgun ustanin biri git egzoz sistemini yenile birsey kalmaz dedi onuda yeniledik yaklasik 10 yildir biniyoruz ýsý hic yukselmedi her usta her arabanin dilinden anlamaz anlamasida beklenemez bekir arkadasimiz ustasini bulamamis yoksa cozulmeyecek hic bir problem yoktur..

NÝVACI

karbüratörü halledeyim diyorsun.
Önce motor testçiye git karbüratör hakkýnda bilgilenirsin.
boþa para kaçýrma.
Öte yandan lpg aðýrlýklý kullanacaksan karbüratör sadece aparat durumuna düþer.
hava almasý aþýnmasý sorun deðil Ancak benzinli kullanýmda karbüratör önemli.
çok yazdýðýmýz için kafan temelli karýþtý.
manifolt gevþekliðini bile anlamamýþsýn avaslar ince ayarlar seni aþan iþler
onlarý zamana býrak.
dediðim gibi önce testçi sana derdini  söylesin
anladýmki meskenim yaylalar daðlar

NÝVACI

Bizede kartalda oldu motor baþýnda günlerce yýrtýndýk
Sonunda eksoz týkalý çýktý
inþallah çözülecek biraz sabýr sakin düþünme
söylemesi kolayda.
kolay gelsin
anladýmki meskenim yaylalar daðlar

Niva67

Alıntı yapılan: NÝVACI -  Mart 14, 2015, 09:37:23
Bütün sorun zaten Adam gibi usta meselesinde.
Ustayý bulsa her günü bayram olacak  garibin ;)

Evet üstadým, en sonunda Bayram kardeþimiz,  ''ERCO USTA'' ya kadar uzanacak gibi görünüyor!.. :)

bkerti

Sabah sekiz vývarýndan beri buradayým. Daha hýcbýrsey yapmadý. Kaputu çýkarttý kapaðý açtý býraktý. Habýre baska araçlarla ilgileniyor. Ýlk gelen araç bendim son ðýden ben olacaðým herhalde. Kavga kopmak üzere caným burnunda. Yaptýðý iþlerinde bir nsneye yaramayacagýna sonuna kadar eminim.

Niva67

Alıntı yapılan: bkerti -  Mart 14, 2015, 11:33:22
Sabah sekiz vývarýndan beri buradayým. Daha hýcbýrsey yapmadý. Kaputu çýkarttý kapaðý açtý býraktý. Habýre baska araçlarla ilgileniyor. Ýlk gelen araç bendim son ðýden ben olacaðým herhalde. Kavga kopmak üzere caným burnunda. Yaptýðý iþlerinde bir nsneye yaramayacagýna sonuna kadar eminim.

Sabýr.. Sabýr, yaaa sabýr!!!..

Moralini bozma.. Köprüyü geçene kadar, ustaya DAYI de!!! :)

Zannediyormusun ki biz çoðu iþi kendimiz yapýyoruz da bu durumdan memnunuz?..

Hele bu yaþta!.. Çekilmiyor vallaha.. Ama, ne yaparsýn, seviyoruz keratalarý!.. Ya adam olacaklar, yada adam olacaklar!.. Baþka çýkar yolu yok..

Hafta içi bayaðý yorulmuþum, kendime iki gün izin verdim.. Cumartesi-pazar NIVA üzerinde iþ yapmayacaðým.. Son birkaç kullanýmda, bozuk

zeminlerde, kasislerde arkadan bir takýrtýlar geliyordu.. Kötüye yormak istemedim ama, amortisör baðlantýlarýndan þüphelenmiþtim..

Korktuðum, baþýma geldi.. Sað arka amortisör üst baðlantý cývatasý kaynaðýndan kopmuþ!.. Buyurun cenaze namazýna!.. :)

El mecbur, önümüzdeki hafta, aklý baþýnda bir tamirci+kaynakçý bulup, arabayý yakmadan kaynak iþini yaptýracaðým..

Bayramcýðým, demek istediðim: eski Niva alarak, onulmaz bir aþka duçar olmuþ durumdayýz!!!.. :)

Sana kim dedi ''eski NIVA al'' diye?.. :)

Nasýl ki yaþlý insanlar iyi doktorlar ile, iyi bakýmla yürürse, eski NIVA da, iyi ustalar tarafýndan yapýlan, uygun ve iyi bakýmla-tamiratla yürür!.. :)

Sýkma canýný.. Herþey, olacaðýna varýr..  Ben þahsen bu durumlarda; Neþet ERTAÞ' tan ''Kendim ettim, kendim buldum!!'' türküsünü çýðýrýyorum!!! :)

Bayaðý iyi geliyor!.. Ferahlatýyor.. Sen de öyle yap, ferahlarsýn.. Þaka deðil, ciddiyim.. Hayatta hiçbir þeye, deðerinden fazla önem verme..

Saðlýðýný bozmaya deðmez..  Neyse, sana kolay gelsin.. Biraz dinleneyim, hafta baþýnda yine Neþet ERTAÞ' ýn türküsünü söylemeye devam!!! :)

bkerti

:) Valla Suat amca çok guzel anlatmýssýn olayý. Dayý sagolsun yaptý. Karbüratör ayarý avans. Sübap ayarý yaptý. Gaz mýkserý çok alakasýz býrseydý. Onun uygununj buldum onu taktý. Su anda iyi. Asýl sorun olan yarýn sabah nasýl olacaðý. Bekleyip gireceðim.

Burhan amcacým valla çok zor sakýn kalamýyýrum. Normalde takmam herþeyi ama bu nýva huyumu deðiþtirdi. Alt tarafý bir araba ama .neden böyle oluyor anlamýyorum. Dun geceden beri uyumadým eve yeni geldim. Once bayýlarak çýktýðým yokuslardan bir kacýnný gezdim ciddi fark var. Zincir de gerýldýgý ýcýn seste çok buyuk azalma var. Zaten benim araç sessizdi. Kýrmýzý ýþýkta stop ettim sanýlabýlecek kadar sessiz su an. Motor testcý bulamadým. Gaz ayarý yapýlmadý daha. Usta yaptýrma ben yaptým dedi ama bilgisayarla filan yapmadý. Ama bende moral hal kalmadýðý ýcýn su an yakýt tasarrufunu düþünmüyorum.

Muhammed abý ben hala Fatih ustanýn söylediklerinin dogru oldugu kanaatindeyim. Sübap ayarýnýn rölantiye ne etkisi var bilmiyorum ama alakasýz geldi bana.


Hwrzaman ký gýbý destek olduðunuz ýcýn tesekkur ederim Allah razý olsun. Insallah bu konuda yenýden bir sýkýntý olmaz.

NÝVACI

Ýþte acemi feryadý
motor soðuyacak ki kapak sýkabilsin kontrol etsin.
yine soðuyacak ki sübap ayarýný yapabilsin
bekletmeden nasýl soðuyacak buzmu koysun. :D
çekiþler idare ediyorsa sadece yakýt durumunu gözle.
Nasihat;
yakýt gözlemini ciddi takip edersen aracýnýn
saðlýk durumu hemen hissedilir
farkýna varamadýðýn arýzalarý haberdar eder.
anladýmki meskenim yaylalar daðlar

bkerti

 :) :) :) :) acemi feryadý olmuþ valla.  Toylugumuza vermek lazým herhalde sabýrsýzým. Burhan amca Allahtan ustaya fazla yüklebnedým.  Ana 5 saatte de sogumaz herhalde motor. Ya da soguyabýlýr bilmiyorum. Yakýt çok yaktý ilk intiba olarak. Bir ara gaz ayerýný bilgisayarla yaptýrýrým. Ama biraz once aracý calýstýrdým maþallah sorun çözülmüþ gýbý görünüyor. Gaz ayarý yaptýrýrsam bozulmaz herhalde. Bozulma ihtimali varsa varsýn taksim derim o zaman :)

muhammedcelik1983

Alıntı yapılan: bkerti -  Mart 14, 2015, 09:44:22
:) :) :) :) acemi feryadý olmuþ valla.  Toylugumuza vermek lazým herhalde sabýrsýzým. Burhan amca Allahtan ustaya fazla yüklebnedým.  Ana 5 saatte de sogumaz herhalde motor. Ya da soguyabýlýr bilmiyorum. Yakýt çok yaktý ilk intiba olarak. Bir ara gaz ayerýný bilgisayarla yaptýrýrým. Ama biraz once aracý calýstýrdým maþallah sorun çözülmüþ gýbý görünüyor. Gaz ayarý yaptýrýrsam bozulmaz herhalde. Bozulma ihtimali varsa varsýn taksim derim o zaman :)

Umarým sorunun hallolmustur lpg beyni eskiyse ustan kontrol etsin beyin arizali olunca lpg ayar tutmuyor tutsada kisa surede ayari bozuluyor

bkerti


   Çok þükür ki sorun çözüldü gibi görünüyor. Aslýnda çözüldü ama ben kesin konuþamýyorum þimdilik. Aracý sillede stop ettiði baraja týrmanýrken takviyeye almadan bayýldýðý yerlerde defalarca denedim. Baya farký var. Çok da keyif aldým. Aracýn tepkisi çok güzel. Yeniden eski güzel günlerimize döndük. Artýk asla aracý kurcalamamayý düþünüyorum. Þimdilik sadece lpg ayarý yaptýrmasý kaldý. Bir ara uðrayýp yaptýracaðým.

  Aracýn üzerinde hani karburatörün üzerinde lpg ile ilgili iki deliði olan þimdi adý aklýma gelmeyen bir zýmbýrtý var ya o samaraya çok alakasýz bir parçaydý. Nivaya uyaný alýp geldiðimde neredeyse iki katý büyüklüðünde üzerindeki iki büyük delik filan epey farklý idi. Aracý aldýðým ve tanýdýðým olan abi eminim bunun farkýnda deðildi yoksa asla kullanmazdý o þekilde. Araçtaki sorunu þöyle özetlersem ilk olarak ateþleme problemi yaþadýk. Bu problem ateþleme elemanlarýnýn deðiþmesi ile çözüldü. Ama bu deðiþimi peyderpey yaptýðým için arada oluþan arýzalarda bazen mecburiyetten bazen de sanayi ye gitmekten yorulmaktan ya da hoþuma gittiði için kendim onarma yoluna gittim. Ateþleme sorunu çözüldüðünde araçta muhtemelen benim müdahalelerim sonucu sibop ve karburatör ayarý bozuldu. Bu durum da rölanti problemini doðurdu. Karburatör ve sibop ayarý ile bu sorunda çözüldü gibi görünüyor. Yaptýðým internet araþtýrmasýnda sibop ayarý ile rolanti arasýnda doðrudan bað olduðunu gördüm. Þimdilik yaþayýp da gördüm. Buradan müdahalelerin çok acil durumlarda ( mayday baþlýðý gibi) yapýlabileceði ama keyfi oynamanýn bilinçsizce yapýldýðýnda mevcut sorunu daha da büyütmekten baþka iþe yaramadýðýný gördüm. Sübaplarý sýkýp içine týrnak gibi bir metal (adýný unuttum :) ) sokup ölçüm yaptýðýnda; sibop ayarýnýn yapýlmýþ hali ile bozulmuþ hali arasýnda neredeyse yarým tur anahtarýn döndüðünü gördüm. Demek ki baya bir ayarý kaymýþ.
   Suat amca Valla bilsem biraz daha bekler yeni model birþey alýrdým. Ýnan bu aracý ben almadým bu aracý almak benim kaderimdi desem yalan olmaz. hani sýrlar dünyasý gibi bir dizi vardý ya ayný ona benzer bir þekilde aldým :) Hatýrasý yeter napalým. Arkasýna "yadigar" yazýrmayý düþünüyorum bu aralar :)
   
    Buradan anlýyoruz ki Burhan amcam çok haklý. Ben fazla oynamýþým araçla. Ve hiç birþey bilmeden. Tam bir ukalalýk :)

   Konunun baþlýðýný sibop ayarý ve rolanti iliþkisi olarak deðiþtrimek istiyorum. Sonra benim gibi bir acemi gelip de arama yaparsa benim feryatlarýmýn arasýnda konu ne diye aramasýn hiç olmazsa. O kadar çok tecrube ve bilgi paylaþtýnýz ki baþkalarý da faydalanabilsin.  Saygýlar sevgiler.
 
      Muhammed abi lpg beyninde sorun olmadýðýný söyledi. Ben motor rektifiyeye kadar hazýrdým artýk. Ne varsa deðiþecek deðiþtir dedim. Usta karburatör lpg beyni vs ývýr zývýrýn iyi  durumda olduðunu söyledi.