DERÝN SU GEÇÝÞLERÝ

Başlatan yusuf, Ağustos 03, 2009, 02:06:22

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçiler konuyu incelemekte.

yusuf


Harun

colins snorkel aktif miydi bu hamle sýrasýnda.

bir de dolan suyun tahliyesini nasýl hallettiniz.

yusuf



Bu karamandere geçiþinde Burak'ýn arabasýnda tavana kadar þýnorkel vardý. Bunun için geçiþ izni aldý.

Araba tekerleklerin üzerine kadar suya gömüldü yalnýzca. Ama stop etti.

Demekki þýnorkel dýþýnda da birþeyler yapýlmasý gerekiyor.

Yevgeni


Teorik olarak:

Su geçiþleri, yol dýþýndaki maceranýn tadýný doyumsuz bir hale getirir ama öte yandan pahallýya da çýkabilir.
Nedenine gelince, birincisi 4 çekerler amfibik araç deðildir, yani su geçirmez deðildir. Ýçinden geçilecek suyun derinliði aracýn yerden yüksekliðiyle doðru orantýlýdýr. Örneðin bir Subaru Forester'ýn battýðý yerden bir Toyota Hilux güle oynaya geçebilir. Genel bir kural olarak; eðer su tekerlek hizasýnýn üzerindeyse muhtemelen derindir. Su geçiþi tecrübesiz ya da hazýrlýksýz sürücülerin denememesi gereken bir meydan okumadýr. Her ihtimale karþý yardým techizatý bagajýn derinliklerine deðil üstlerde bir yere yerleþtirilmiþ olmalýdýr. Suyun ortasýnda kaldýðýnýzda yapmak isteyeceðiniz son þey çadýrýn, çantalarýn, matýn altýnda yardým malzemesini aramaktýr.

Suya araçla girmeden önce yürüyerek (belki yüzerek) su kontrol edilmelidir. Eðer yaya olarak içinden geçemiyorsanýz, araçla da geçemezsiniz. Eðer akýntý sizi zorluyorsa, aracýnýzý da zorlayacaktýr. Unutulmamalýdýr ki, araç içine su alýp batýncaya kadar yüzme eðiliminde olacaktýr. Öte yandan bu geçiþ öncesi kontrol sýrasýnda akslarýn, difransiyelin ve vites kutusunun dinlenip soðumasý için fýrsat da yaratmýþ oluyorsunuz. Sýcak bir aks soðuk suya daldýðýnda hýzla soður. Bu da aksýn ve difransiyel muhafazasýnýn içindeki hava basýncýný düþürür doðal olarak, dolayýsýyla muhafaza havalandýrmalarýndan havanýn dýþarý kaçmasýna neden olur. Suyun da difransiyel muhafazasý içine girmeyeceðinin garantisi yok, eðer difransiyel havalandýrmalarý basýncý hemen dengeleyemezse, aks baðlantýlarý vasýtsayla içeri su dolar. Bu nedenle suya girmeden önce aracý dinlendirmekte fayda var.

Su ve motor karýþýmý iyi bir fikir deðildir hiçbir zaman. Eðer birleþirlerse sonuç eðilmiþ bükülmüþ pistonlar, sübaplar ve krank mili olur. Hava giriþinin konumu aracýn su geçiþinde baþarýlý olup olmayacaðýný belirler. Dolayýsýyla, hava filtresinin bulunduðu noktaya kadar batacaðýnýz suya asla girmeyin. Ýlle de "oturduðum yerde ayaklarým da serinlesin biraz, hem arabanýn içini de yýkamýþ oluruz arada" diye düþünüyorsanýz bir þnorkel edinmeniz yerinde olacaktýr. Ama bu 4 çekerinizi denizaltý gibi kullanabileceðiniz anlamýna gelmiyor. Motor ýzgarasýnýn önüne naylon bir muhafaza yerleþtirmek suda sürekli bir ilerleme saðladýðýnýz sürece motor bölümüne su girmesini kýsmen engelleyebilir. Sonuç olarak radyatör pervanesi ateþleme sistemine doðru daha az su sýçratýr, hava filtresine daha az su girer. Dizel araçlar ateþleme sistemi yapýsý sebebiyle (dizel motorda buji yoktur) su geçiþinde sýkýntý yaþamazlar. Su bulaþtýðýnda adece bir motor teklemesi olur, bu da motora zarar vermez. Suyun ortasýnda kaldýðýnýzda kapýyý açmaya çalýþmak yerine camdan çýkmak daha kolaydýr, böylece iç döþemeniz de yüzmek zorunda kalmaz. Ateþleme sisteminin sudan minimum zararla çýkmasý için önceden su yalýtýcý bir spreyle uygulama yapmakta yarar var.

Günümüz araçlarýnda radyatör faný motor soðukken dönmez. Motoru durdurup faný elle döndürmeyi deneyin. Eðer rahat dönüyorsa fan kayýþýný çýkarmadan devam edebilirsiniz. Eðer kolay dönmüyorsa sizinki sabit tip demektir ve fan kayýþýný çýkarmanýz gerekiyor. Çýkarmazsanýz motor bölümüne su girer. Eðer 4 çekeriniz benzinle çalýþýyorsa fanýn içeriye su sýçratmasýný asla istemezsiniz.

Su geçiþi öncesinde yaya olarak suya girdiðinizde tabandaki kayalarýn ve çukurlarýn durumuna paralel, derinlik kadar geçiþ rotanýzý da belirlemeniz gerekiyor. Tehlikeli noktalarý iþaretlemeniz iþleri kolaylaþtýracaktýr. Suyun tam ortasýnda bir çukura dalýp hava filtresinin suya doymasýný asla istemezsiniz. Tüm kontrolleri yaptýysanýz suya girmeden önce emniyet kemerinizi çýkarýn, pencereyi açýn. Ýkinci viteste 1500-2000 rpm (devir) aracýn burnunda bir dalga oluþturmak için yeterlidir. Çok yavaþ olursanýz motor bölümü yüzer, çok hýzlý olursanýz her yere su sýçratmýþ olursunuz. Suyun ortasýnda vites deðiþtirmeye kalkmayýn, debriyaj setinin su ile akraba olmasýný kimse istemez. Eðer tekerlekler kayarsa motoru aþýrý devirlendirmektense, gazý hafif kesip tekerleklerin tutunmasýný ummaktan baþka bir çareniz yok. Patinajýn hiçbir yararý olmaz. Eðer motor teklerse vitesi boþa almadan motoru durdurup, tekrar çalýþtýrmayý deneyin. Þansýnýz varsa motor çalýþacaktýr ki. Motor boþluðu suya doymuþken "fan kayýþýný çýkarmýþ olsaydým keþke!" diye düþünmenin pek bir yararý olmaz öte yandan. Debriyaja pek bulaþmadan 1. viteste kýyýya kadar devam etmelisiniz.

Aks seviyesindeki ve daha derin bir su geçiþi sonrasý defransiyel yaðý ve su hasarý kontrol edilmeden yola devam etmemek gerekiyor. Difransiyelin kontrolü oldukça basittir. Su yaðdan daha aðýr olduðu için sistemin zemininde birikecektir, tam da tahliye tapasýnýn olduðu yerde. Diþlilerin soðuduðundan emin olduktan sonra tapayý açýn ve küçük bir miktar yaðý tahliye edin. Yað eðer süt rengindeyse su var demektir, bu durumda yaðý boþaltýp yenilemeniz gerekir.

Eðer yaðý deðiþtirecek yedeðiniz ve techizatýnýz yoksa, mecburen yola devam etmek durumundaysanýz, ilk açýþýnýzda bir miktar yað boþaltýn ve difransiyelden sadece yað gelene kadar devam edin ki, su da mümkün mertebe tahliye edilsin. Sistemin yaðsýz kalmasý hoþ olmaz, o yüzden tapayý kapatýn. Tahliye ettiðiniz yaðý doðada býrakmayýn. Bu arada sadece difransiyel deðil, motor yaðý ve vites kutusu yaðý da kirlenmiþ olabilir ki, bu durum sadece araç su içinde uzun süre kaldýðýnda gerçekleþebilir.

(NivaTR'den alýntýdýr)..


colins

Alıntı yapılan: hcikler -  Ağustos 03, 2009, 02:18:32
colins snorkel aktif miydi bu hamle sýrasýnda.

bir de dolan suyun tahliyesini nasýl hallettiniz.
Benim þnorkel aktif deðildi zaten ben burundan sola yatýk bir vaziyette kaldým yalnýz araç stop etti bana gaz kestiðim söylendi ama tam gaz dý ayaðým Burak girdikten sonra burakta stop etti oda dedi tam gazdaydý ayaðým sonraki yorumlarýmýzda ise egzosa dolan su motoru boðmasý ve motorun çalýþmasýný engellemesi,
Su tahliyesinde ise kapýlarý açýnca baya su boþalýyor devamýnda ise sürücü ve yolcu koltuðuna takviyeler yaparak oturmak bu arada bizde yanýmýzdaki yedek elbiseleri (buna iç çamaþýrlarýda dahil)deðiþtirerek ve dönüþte üþüyerek geç saat olduðu için, popo tarafýnýn daki ýslaklýk ile geldik evlerimize ben sabahtan aracý otoparka býraktým ve araçtaki enalttaki paspasa kadar söktüm kapýlaar açýk bi þekilde kurutmaya çalýþýyorum.

Yevgeni

Alıntı yapılan: colins -  Ağustos 03, 2009, 02:49:10
ve araçtaki enalttaki paspasa kadar söktüm kapýlaar açýk bi þekilde kurutmaya çalýþýyorum.

Bundan kasýt keçenin, vs de sökülmesi mi? Yani tüm döþeme?


seyhan

Alıntı yapılan: hcikler -  Ağustos 03, 2009, 02:18:32
colins snorkel aktif miydi bu hamle sýrasýnda.

bir de dolan suyun tahliyesini nasýl hallettiniz.

Burak arkadaþýmýzýn aracý elek gibiydi zaten. Sudan çýkýnca heryerinden sular fýþkýrýyordu. :D :D :D
Macera olsun dedim, hayat tarzým oldu.

colins

Araçta halý kaplama üzerindede normal paspaslar vardý onlarý da çýkardým en altta ziftli kaðýda geldim bu saat oldu ve koltuklarým kurumuþ.

Yevgeni

Ziftli kaðýdýn altýna geçmediðinden eminsen, aracýn içindeki nemi külliyen tahliye etmeden üstlerine bir þey koyma.

Benzer bir derinlikten Yusuf Abi geçti Kaz Daðlarý Þahin Deresi'nden, araç temiz. Ben geçerken stop ettirip kaldým, aynen su bastý, egzosttan artýk manifolta doðru, vites, el freni körüklerinden içeri (+tahliye deliklerinden içeri). Keçe dahil söküp tabaný da temizlemek zorunda kaldýk.

Tecrübeden sabit, akýntý varsa özellikle, aðýr devir, orta diff kilitli, 1. vites aracý baðýrtmadan, stop etmeden, su çekmeden aynen karþý kýyý. Tabi bunu yapan Yusuf Abi idi. Ben 1 vites yerine 2 ile girince co pilot ile beraber inceden soðuk duþ yapmak zorunda kaldýydýk.

Sizin girdiðiniz yerde zemin neydi? Çamur? Taþ?



colins

taþ zemin üzerinde geçiþ yaptýk, zaten söktüðüm paspas ve halýlarý 3-4 gün araca koymadan ve gündüzlride aracýn kaýlarýný açýk býrakarak nem oayýndan kurtulmayý planlýyorum ne kadar olursa tabi

yusuf

Burak 40 dak kadar suda kaldý. Vinçleyip çýkardýðýmýzda eksozdan 1 tavuk tenekesini dolduracak kadar su çýkti.

Bunun bir zararý var mýdýr acep ?

Suda kalma ihtimaline karþý eksoz çýkýþýna da bir hortum kalepçeleyip diðer ucunu üst bagaja baðlamak gerekir mi ?


Yevgeni



Bizim çaylaðýn Þahin Deresi geçiþinden sonra sesi deðiþti.
Bunu susturucunun artýk ömür anlamýnda hallice olmasýnýn yanýsýra muhtemel bir su hasarýna baðlamýþtým. Su katalitik konvertere kadar bulaþmýþ olmalýydý çünkü..

yusuf

Nivalarýn çoðunda þöyle bir  sorun var:

Çok az kablo çýktýðý yerden hedefe kadar eksiz gidiyor. Sarý renk baþlyan kablo hedefte mavi oluyor. Kýsa aralýklý bantla sarýlý ekler var. Bu noktalar suyu yiyince akým geçirmiyor.

Burak sudan çýktýðýnda hava kararmýþtý, marþa bastýðýmýzda kaputun içi havai fiþek gösterisi gibi idi. Her yerden kývýlcým çýkýyordu.

Bu arada habire wd40 sýkmak yerine her yýl bujilerle birlikte buji kablolarýný da deðiþtirmekte çok büyük yarar var.


yusuf

arabada lpg var ise

Suya girecekseniz mutlaka yeterli bir miktar benzin depoda olmalý

Burak'ýn arabayý buji ve kablolarý kuruladýktan sonra çalýþtýrdýk. Her seferinde çalýþýp 30 sn sonra stop etti.

Colins bir gazcý arkadaþýný aradý. Ýçerideki gaz - benzin düðmesinden bazý kablolarý çýkardý. 1 m kadar kablo ile gaz beyninden akü kutup baþýna direkt baðlantý yaptý. Araç normale döndü. Ayrýntýlarý yazar herhalde.

Biraz benzin olaydý bir paket daha az sigara içerdik.


NÝVA69

#14
ÇORUH'un kollarýndan birine dengesizce girdim;


Balýklar oyuncak deðil ve canlýlar:)


Ve kaçýnýlmaz akibet;


SONUÇ:
2.000 TL. masraf ve defalarca sanayiye parçacýya gidiþ...
Özellikle enjeksiyon beynini bulmam çok çok zor oldu.

Su deyince 10 ölçün 1 biçin derim... vesselam.
2007 LADA 4X4/BAYBURT-KOCAELÝ-ANKARA.