2006 1.7i rölanti sorunu

Başlatan Vks, Kasım 19, 2018, 07:06:43

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçiler konuyu incelemekte.

Vks

merhabalar
konu daha önce çok açýlmýþ neredeyse hepsini okudum ama ben çözümümü bulamadým yardýmcý olursanýz sevinirim. Ýþte sýkýntýlarým;
Araç 2 ay kadar önce kendi kendine rölanti yükseltmeye baþladý 2000-3000 devirlere kadar çýkýyor kontaðý kapatýp açýnca 500 devirde düzgün çalýþýyor bir kaç saniye sonra tekrar yükseliyordu rölanti. Bir lada ustasýna götürdüm yað bakýmýný yaptý hava filtresini deðiþtirdi kelebeði temizledi rölanti motoru arýzalýydý deðiþtim dedi ama taktýðý rölanti motoru gazý takýlý býrakýyor gibiydi. Tekrar eski sensörü takmasýný istedim, deðiþtirince sýkýntý çözüldü. Rölanti düzenliydi. Bu günlerde yine ara ara rölanti yükselmeye düþmeye baþladý genelde saðlýklýydý þehir içi yapýyordu bende hatalarý hatalarý ve beyni sýfýrlamak adýna akünün + ucunu söktüm taktým. Ýyice kafayý yedi. 200km gittiði yakýtla 150km anca gidiyor arada stop edecek kadar düþük devirle çalýþýp stop ediyor genelde 1500-2000 devir arasýnda yüksek rolantide çalýþýyor.

Þimdi denediklerimi yazayým;
gaz kelebeðini söktüm temizledim
motor ýsý sensörünün soket in hemen sonrasýnda elektrik kablolarý açýktý birbirine deðiyordu onlarý bantladým
krank mili pozisyon sensörünü söktüm temizledim geri taktým
hiç bir deðiþiklik olmadý
aracýn altýndaki arazi sensörüne baðlý hýz soketi olduðunu öðrendiðim sensörün kablosu 1 yýl kadar önce söktürmüþtüm onu buldum her tarafý yað ve çamur içindeydi biraz temizledim (vaktim olmadýðý için tam olarak temizleyemedim hala biraz kirli) yerine taktým yine ayný
obdII arýza tespit cihazýna baðladým sonuçlarý resim olarak ekledim rolanti de çalýþýrkenki deðerleri
ustalarýmdan ve nivacýlardan yardýmlarý bekliyorum





Yevgeni


Vks


aydinaydogan

Öncelikle þunu söyliyim benim aracým 2005 ve pek lada nivadan anlayan olmadýðý için kendim usta oldum. Mekanik kýsmý bilmem ama elektrik ve elektronik iþinde kendi kedime uzmanlaþtým.

Bu sorunu hem lpg hem benzinde yapýyor sanýrým. ilk sorum bu olsun.
Sorun %90 rolanti valfi, veya valfe gelen kablolardan olur.
% 9 Hava akýþ metreden
%1 ECU dan (bence ihtimal dýþý)

Önce söylediðin ve elememiz gerekenleri sýralýyayým.
- KM sensörü, þanzýmanda olan, bu arýzaya sebep olmaz. Tek görevi aracýn hýzýný beyne okumak. Bu da hareket halinde iken aracýn rolantisi ayarlamak için kullandýðý data.  KM sensörü en fazla aracý 1.300 devir civarýna çýkarýr.
- Ayný þekilde motor ýsý sensörüde yapmaz farzedelim hiç deðer okumasýn ýsý sensörü araç jikle de çalýþýr o da 1.300-1.400 devir ve zengin karýþýmdýr. (aracýn fazla yakmasýna ayrýca deðinicem)
- Krank sensörü yapmaz. Arýzalý ise zaten araç çalýþmaz. Arýzalandýðýnda aracý çalýþtýrmayan tek sensördür. Rolanti ile alakasý yok.

Gelelim önerilerime,
- Arýzanýn rolanti valfinden olduðunu anlamanýn basit bir yolu var araç çalýþýrken rolantide ve olmasý gerektiði devirde iken rolanti valfinin kablosunu çýkar. Aracý bu þekilde bir müddet kullan, eðer ki devirde hareketlenme yoksa þikayet bitti ise kesin rolanti valfinden yada tesisattan bu durumda önce valf deðiþimi sonra tesisatýn deðerlerinin ölçülmesi lazým. Bu valfin tek yaptýðý motor sýcaklýðýna, hýza bakarak rolantiyi ayarlamak otomatik jikle gibi . Bu arada ecu arýza göstermez diye biliyorum bu valf arýzalý ise.

-Bir konu daha tecrübe etmiþtim. Bende Araç kompresörden çýkýnca arada stop etme sorunu var diye rolanti valfini deðiþeyim dedim. Ancak sýfýr almama ve usta takmasýna raðmen devir senin dediðin gibi 2000-3000 devir aralýðýnda dalgalandý usta da uyumsuz dedi söküp üstündekini býraktým. Þimdilik rolanti yükselmesi yok. Arada stop edebiliyor ama onu yapýnca rolanti valfini söküp üzerindeki sonsuz diþliye 5-56 yað sýkýyorum (WD40 benzeri biþi) Yani rolanti valfi uyumsuzluk gösterebilir. Yeni rolanti valfi taktýðýnda kalibrasyonu ecu kendisi yapar ama bir sistemi var. Usa bunu uyguladýmý acaba ? Þöyle yapýlýyor yeni valfi akü kutup baþý (- olan) sökükken takýyorsun, sonra kutup baþýný takýp 10 saniye bekliyorsun, tekrar çýkarýyorsun, tekrar takýyorsun. 2 kerede de kalibre edebilir 3 de de. Ama 4 ündüce hala olmamýþsa muhtemelen valf uyumsuz. Neticede yan sanayi ürünler piyasada.

- Eðer rolanti valfinin kablosu çýkýkken (hafif dalgalanmalar olabilir +-50 devir gibi) sorun devam ederse yerine takýp bu kezde hava akýþ metre nin kablosunu çekerek dene. Ama benim kiþisel görüþüm rolanti valfi arýzalý. Artý o valfin ucunda bir kafa var hava kanalýný týkayan ve plastik. Bazen bu plastik kafa sýcaktan yomulup kýrýlýp bozulabiliyor. Ona da bakmak lazým.

Son olarak bizim araçlarýn rolantisini ayarlayan baþka bir þey yok diðer hiç bir yeri kurcalama aklýma gelenleri yazmaya çalýþtým.

Aracýn çok yakmasý ise aklýma ya hava akýþ metre yada oksijen sensörlerinde birþey olabilir diye düþündürüyor. Yolladðýný OBDII görüntülerinin fabrika verilerini bilmediðim ve aracýn devrinide bilmediðim için yorumlamayacaðým. Araçtan çið benzin kokusu falan geliyormu ? Bence rolanti iþini çözüp yakýta ayrýca eðilmek lazým. Zira o da bambaþka bir sistem aþama aþama gitmek gerek.
Mesela 200 km yapan araç 150 km yapar oldu demiþssin ? Kaç litre lpg ile yapýyordu bunu ? Onun yerine 100 KM de 15 lt yakarken 18 Lt yakmaya baþladý desen daha saðlýklý olur.
Kýyas olmasý açýsýndan benim araç þehir içi 14 Lt Þehirler arasý 11,50 Lt lpg yakýyor. 30 LT lpg ile Þehir içi 200-220 KM uzun yolda da 250-275 KM arasý yol yapýyor.
Konuyu takip eder cevaplamaya çalýþrým.

Eðer istanbul'da iseniz bir hafta sonu cumartesi benim ustama da gösteririz artý bende ilgilenirim buluþarak.

Vks

Öncelikle teþekkür ediyorum derdimi tam olarak anlayýp bilgilerinizi paþlaytýnýz.
Dediklerinizi denedim yeni rölanti valfi ve kelebek sensörü aldým. ( üzerindekinden farklýydý ama arabanýn modeline göre sipariþ ettim) Kelebeði söküp ikisinide taktým. - kutup baþýný zaten sökmüþtüm. Anlattýðýný gibi kalibrasyon iþlemini yapmaya çalýþtým.( kontak açýk araba çalýþmazken - kutup baþýný söküp taktým her seferinde rölanti motoru kendini açýp kapatarak kalibre etmeye çalýþtýðýný düþünüyorum.kontak kapalýyken mi yapmalýydým?). Araç çalýþtý 1500 devirde ýsýnýnca devir düþer diye bekledim düþmedi hatta 2000 e doðru yükseldi. Kontaðý kapattým tekrar çalýþtýrdým bu seferde çalýþýp stop etmeye baþladý araca çalýþtýktan sonra 15-20sn boyunca gaz vermezsem stop ediyordu yada gaza hýzlý basýp çekersem.
Söylediðiniz ikinci yöntemi denedim rölantiyi 800 devir civarlarýna getirip rölanti motorunun fiþini çektim. Rolanti þuanda gayet düzgün çalýþýyor, sabit bir þekilde duruyor çok nadir olarak bazen 1000 devirin biraz üstüne çýkýp geri düþüyor. Yani dediðinizden anladýðým kadarýyla sorun rölanti sensöründe veya tesisatýnda. Sensörü deðiþtirdiðime göre tesisatý nasýl denemeliyim? Kablonun diðer ucuna nasýl eriþebilirim?
Þimdi eski parçalarý geri taktým anladýðým kadarýyla parçalarda sýkýntý yok. Sorun baþka bir yerde. Yada kalibrasyonu beceremedim.
Aracýn çok yakmasýyla ilgili tahminim sürekli zengin karýþýmla baslenmesi olabilir. O konu þuan ikinci plana kaldý.
Gaz halatýna ayar yaparken civatasýda kýrýldý  :) gevþetirken kýrýldý kuvvet bile uygulamamýþtým vadesi dolmuþ heralde :)

aydinaydogan

Merhaba.
Aslýnda yorumunuzu gün içinde okudum. Biraz kafa yorduktan sonra cevaplayayým dedim.
Hem gaz kelebeði hem de rolanti valfini deðiþtirmiþsiniz netice deðiþmemiþ. kalibrasyonu doðru yapmýþsýnýz kontak açýkken olacak. Bu iki parçanýnda saðlam olduðunu varsarak arýzayý baþka yerde aramayý düþünelim. (keþke emin olabilsek gelen her sýfýr parçanýn birebir araçlarýmýza uyumlu olduðunu benim hep bir þüphem olur sýfýrda olsa)

Ýlk mesajýmdaki hemen herþeyi yapmýþsýnýz ancak hava akýþ metre kablosunu da denemenizi önermiþtim. Hani %9 ihtimal verdiðim parça. Kaldýki ilk andan itibaren aracýn fazla yakma konusu ikinci plan deyip mevcut arýza ilintilemesek bile, düþününce hava akýþ metrenin yanlýþ veri okumasý da rolantide sapýtmaya neden olacaktýr. Þöyleki; motora giren hava miktarýný bir an az okusa beyin daha az yakýt püskürtecek ve rolanti düþecek ve stop edecek araç (arada bu arýzayýda yaptýðýný söylemiþtiniz) yada giren hava miktarýný fazla okuduðunda ki arýzalý parça kafasýna göre takýlabilir, bu durumda da fazla süreyle enjektörleri açýp silindire fazla yakýt püskürtmesine neden olacaktýr.Her iki durumda da rolantide dalgalanmalar yaþanabilir. Yazdýðýnýz bir þeyde bana bu parçanýn arýzalý olabiliceði izlenimini verdi. Rolanti valfi fiþi çekikken bazen 1000 devre çýkmasý. Buda fazla yada yanlýþ deðer okuduðunu gösteriyor olabilir. Fazla yakýt girmesi demekte zaten zengin karýþým, aþýrý yakýt tüketimi ve dolayýsý ile de rolanti sorunu demektir. Ayný zamanda rolanti motorunu ecu kontrol ettiði ve görevi hava giriþini kontrol ettiði için hava akýþ sensörünün bozuk verisi nedeni ile rolanti valfine saçma sapan komutlarda gönderiyor olabilir.
Þimdi daha önce dediðim gibi, araç stop haldei kontak kapalý hava akýþ metrenin (hava filtresine baðlý olan) kablosunu çýkarýp aracý çalýþtýrýn. Böylece veri gönderemeyiceði için ecu ya dikkate almadan mevcut verilerle ayarlama yapacak yada standart rolanti deðerini baz alacak. Bu detayý pek bilmiyorum. Bu fiþi çektiðinizde araç rolantide düzgün çalýþýr ama gaz yemesi gaza tepkisi düþer. Bu þekilde de bir kaç km kullanabilirsiniz sýkýntý yok. Bu durum neticesi nedir tekrar yazarsýnýz... Eðer aracýn rolantisi sorunsuz ise Hava akýþ bozuktur, (önemli not hava akýþ metre fiþi takýlý iken obdII soket ile aracý baðladýðýnýzda aracýn MAF deðerlerine bakýn ismini tam hatýrlamýyorum MAF mý baþka biþi mi varsa ondan da emin deðilim. Acayip bir deðer iniþi çýkýþý varsa onuda konuþalým)Ama fiþi çektiniz hala rolanti dalgalanýyor son bir önerim olacak. Rolanti valfini çýkarýn, önce balata sipreyi ile temizleyin ancak içindeki yaya ve kafasýna dikkat edin, sonra yay kýsmýna WD40 sýkýn bolca sýkabilirsiniz, sonra takýp bir deneyin. Bunu da þunun için söylüyorum. Bu valfte sonsuz diþli vardýr. Bazen gözle görülemz toz kir, çapak vs ileri geri hareketini engeller. Geri yada  ileri gidemediði için takýldýðý yerde ters hareket yapar yada mevcut yerinde taklý kalýr. Bu iþlemle takýldýðý yeri atlamasýný saðlamaya  çalýþýyoruz. Mühim olan bir anlýkta olsa sorunu giderebilmek. Teþhis konduktan sonra çözüm kolay olur.
Aþama aþama dediklerimi deneyin, bakalým netice ne olacak.
Tesisat konusunuda gelirsek bence en son bakýlacak þey. Bildiðim rolanti valfi kablosu direkt ecu ya gidiyor. Onunda þemada hangi bacak nerde görüntüsü vardý ama asla ecu iþiyle alaklý iþlemi siz yapmayýn hatta alelade bir ustaya da yaptýrmayýn. mekanik iþini kurcalayýn ama elektroniðe girmeyin. Zaten ben yine söylüyorum tesisat çok çok zayýf ihtimal..(bir kablonun sýyrýlmýþ olmasý lazým diðerine atlama yapmasý vs vs.
Son bir tamamlama, benim araba ile ilgili bir mesleðim yok, tümüyle mekanik meraký ve Niva lara olan sevgim. Size önerdiklerim hem teorik, hem az çok baþýma gelenlerden ibaret. Bir nevi beyin jimnatiði karþýlýklý. Umarýým kýsa sürede sorun halledilir. Atladýðým birþey yoktur umarým. Yazýþmaya devam ederiz.

aydinaydogan

Þimdi ilk yolladýðýnýz ekran görüntülerine de baktým. MAF sensör deðerine bakacaðýz. Deðiþik devirlerde nasýl tepki veriyor gaz verdiðinizde aniden gazdan çektiðinizde ?

aydinaydogan

Rolanti valfinin çekikken kullanmanýzda soðuk halde stop eder bu normal. Zira idealde valfi açýp araca fazla hava giriþi yapýp rolantiyi ayarlýyor olacaktýr. Ama komut veremediði için stop ediyor. Isýnýnca düzelmesi de normal. Öncelikle zaten anlattýklarýnýzdan bence hava akýþ metreniz bozuk. Gaz verdiðinizde tepki süresi varsa bunu yapacak tek sensör hava akýþtýr. Yakýtta artar bütün belirtiler arýzayý gösteriyor. Fiþi çekikken rolanti ne durumdaydý ? Yani rolanti kablosu takýlý iken asýl ona bakmak lazým. Ayrýca evet bu hava akýþ aniden bozulabiliyor. Ancak dediðim gibi muhakkak rolanti valfine WD40 sýkarak deneyin çünkü bendeki sorun böyle düzelmiþti mesela.
Kalibrasyon konusuna gelirsek, belki yapamadýnýz belkide parça uyumsuz. Ama inanýn ben belki 3-4 rolanti valfi denedim sýfýr hepsi sizin dediðiniz þekilde devir yükseltip düþürdü bende WD 40 sýkýp eski valfle döndüm. Yani güvenmeyin piyasadaki mala þansa kalýyor bizim yedek parça iþi ya tutarsa þeklinde.
Ýstanbulda deðilseniz oda sorun deðil eðer içiniz rahat edecekse aldýðýnýz sýfýr rolanti valfini bana yollayýn kargo ile ben aracýmda deneyip size bilgisini vereyim. Düþünürseniz özelden adresimi telefonumu da verebilirim.

Vks

#8
Ýþ yoðunluðundan ve malum hava þartlarýndan bir süredir araçla ilgilenemiyorum en kýsa zamanda söylediklerinizi deneyip tekrar yazacaðým. Teklifiniz için teþekkür ederim ama malesef artýk parçalar bende deðil arýza olmadýðýný düþündüðüm için elden çýkardým parçalarý.