AYNA MAHRUTÝ DEÐÝÞÝMÝ

Başlatan Yevgeni, Ekim 07, 2010, 01:57:39

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Yevgeni

AYNA MAHRUTÝ

"diferansiyelin içerisinde þafttan gelen momenti tekerleklere aktarmaya yarayan, hareket yönünü deðiþtirmek için birbirine dik iki hipoid diþli sisteminin adýdýr. ayna olarak adlandýrýlan büyük diþli, mahruti olarak isimlendirilen ise küçük diþlidir."
(Arazideyiz)

"özellikle arkadan itiþli motorlu kara taþýtlarýnýn diferansiyel sistemlerindeki en büyük diþlidir. iki tekerleðin de ayný yönde dönmesini saðlamak için kurulu düzeneðin (avare ve ýstavroz diþlileri) bir parçasýdýr."
(ubor metenga-ekþi sözlük)

"Redüktörler vites kutularýyla birlikte diþli çark düzeneklerinin paralel diþli dizilerinin bir elemanýdýr. Yapýsal bakýmdan redüktörler, gövde içine yerleþtirilmiþ diþli çarklar, miller, yataklar v.b. gibi parçalardan oluþan sistemlerdir."
(Wikipedia)

"Genellikle küçük motorlu taþýtlarda (2000 cc'nin altýndaki ) diferansiyel diþli oraný büyük olduðundan , yüksek hýzlardaki yakýt ekonomisi büyük motorlara göre daha düþük olur. Diferansiyel diþli oranýnýn (ayna mahruti oraný) küçük olmasý arzu edilmesine raðmen yakýt ekonomisinin dýþýndaki birçok faktör diþli oraný seçimini etkiler."
(Wikipedia)



Ýmdi özellikle Dursun Usta ve Kaner'den ve dahi kullanýcýlardan fikir zikir bekleriz ki konu muallakta kalmasýn. Yusuf Abi ile konuþurken forumda bir çok yerde ayna mahruti konuþulduðu ama bilgilerin daðýnýk olduðunda hemfikir olduk.

Deðiþim niye gerekir? Getirisi götürüsü, nasýl olur bu iþler?




Harun

#1
sitede ayna mahruti mevzu ilk gündeme gelende ben de bilimum sanal alemde araþtýrmýþtým.
lakin genel ve kitabi bilgi dýþýnda konuya vakýf olamadým...
ustalarýn izahatleri faydalý olacaktýr kanaatimce.

reis28

  Arkadaþlar 1.7 nivalarýmýzda ayna mahruti diþlileri 11/43 diþli sayýsýna sahiptir buda oranladýgýnýzda 3.9 oranlýdýr farklý kullanýlan ayna mahriti diþlileri 10/43 diþlidir buda 4.3 oranlý diþli takýmýdýr kýsacasý orjýnal diþ oraný ayna diþlisine bir tur attýrmak için 3.9 tur atarak bir turu tamamlar akabindede lastikte ayný þekilde diger d,iþlide 4.3 turda ayna diþlisine ve tekerlege bir tur attýrýr teorik olarak aracýn son hýzý düþerdiye bilinsede aracýn düþük beygir güclü motoru zaten yüksek viteste devir egrisini üst noktalara taþýyamadýgýndan arac maksimum hýza cýkmakta ve hýzý korumakta zorlanýr yüksek oranlý diþliyle arac düþük tork gücünün kaybýný ortadan kaldýrarak daha seri olmasýna neden olur ve son viteste arac aksine hýzlanýr yaþanmýþ örnek uzun yolda nivasýný kullanan bir arkadaþým standart haliyle uzun yolda 140 km hýza ulaþmak için baya ugraþýrken yüksek oranlý diþliyle arac 175 km hýza kadar ulaþa biliyor tabiki standart lastik ölcüsüyle biz bu yararý daha büyük lastik cevire bilmek için kullanýyoruz
DURSUN USTA 05364629668

hakanbusa

#3
Sözün özü; Her zaman söylediðim gibi,''HER NÝVA DA OLMAZ SA OLMAZ''. Ýster offroad yapsýn, ister yapmasýn. Her iki kullanýcý grubu için faydalý bir iþlem.

Yevgeni


Cumartesi günü Adapazarý yapýp test edeceðim Çaylak'ý. Gazlamadan, 90 km/s sabitleyip yakýt tüketimini ölçmek istiyorum. Bakalým yakýtta ne kazanabiliyoruz. 4.3 oranla serileþeceði kesin ayrýca..


Harun

Dizel araçtan inip nivaya bindiðm için yakýtý ölçmüyorum bile... ??? ???

öte yandan cukkayý ayarlayýp ilk yapacaðým modifikasyonlardan biri kilit olacaðýndan
keçinin serileþmesi güzel,öte yandan;

þimdilik yükseltmeden standart lastik veya OK144 ile kullandýðým varsayýldýðýnda 4,3 oran bir yerleri zorlar mý veya ekstra bir revizyon gerektirir mi?

Yevgeni


4.3 zorlamaz aksine rahatlatýr. Yani aslýnda kýrmamak üzere alýnan bir önlemdir. Kaner þöyle tarif etmiþti; "Hani Niva böyle arkadan ittirir gibi giderdi ya, artýk rahat gidecek!" zincirinden boþalma tadýnda.

Dursun Usta'nýn dediði gibi, büyük lastiði rahat çevirmek üzere her 4 çekerde yapýlan iþlemdir. Sen normal ebat lastikle kullanacaðýna göre her ýþýkta pati çekerek yürürsün..


hakanbusa

Alıntı yapılan: Harun -  Ekim 08, 2010, 10:57:28
Dizel araçtan inip nivaya bindiðm için yakýtý ölçmüyorum bile... ??? ???

öte yandan cukkayý ayarlayýp ilk yapacaðým modifikasyonlardan biri kilit olacaðýndan
keçinin serileþmesi güzel,öte yandan;

þimdilik yükseltmeden standart lastik veya OK144 ile kullandýðým varsayýldýðýnda 4,3 oran bir yerleri zorlar mý veya ekstra bir revizyon gerektirir mi?
Kilit taktýracaksanýz zaten diff ler daðýlacak. Hazýr açýlmýþken taktýrmanýz bence daha makul. Fiyatlarý 250 tl civarý

Harun

Alıntı yapılan: YEVGENI -  Ekim 08, 2010, 11:10:02
4.3 zorlamaz aksine rahatlatýr. Yani aslýnda kýrmamak üzere alýnan bir önlemdir. Kaner þöyle tarif etmiþti; "Hani Niva böyle arkadan ittirir gibi giderdi ya, artýk rahat gidecek!" zincirinden boþalma tadýnda.

Dursun Usta'nýn dediði gibi, büyük lastiði rahat çevirmek üzere her 4 çekerde yapýlan iþlemdir. Sen normal ebat lastikle kullanacaðýna göre her ýþýkta pati çekerek yürürsün..

O halde,Yavuz abi sen 4,3 e çevirende,yanýna oturacaz test için ;D

bu iþlere baþlayýp,bizim taze býçak altýna yatýnca en optimum olaný yapalým diyorum baþýnýzý aðrýtmam ondan :D

bu arada kumho tires ithalatçýsý yeni mal çekti gümrükten çeþitli ebatlarda,ithalat iþine biz aracýlýk ettik,haberiniz ola... ;)

Yevgeni


Kumho'dan memnunum ama bazý çamur cinsinde boþ kurek çekiyor totoþ.
Çamur tahliyesi zayýf..


k. yusuf

maliyet ne çýkýyor dursun ustam acaba?

Yevgeni


Cumartesi ve bugün (Pazar) ayna mahrutisi deðiþmiþ Çaylak'ý denedim.

Hassas bir ölçüm olmamakla birlikte:

110-130 km/s arasý süratte (4. ve aðýrlýkta 5. vites) 100 km'de 9.6 lt
90 km/s sabit süratte (bu çok zorladý, yani sabit gitmek sýkýcý), sürekli 5. vites 100 km'de 8.4 litre.

Dediðim gibi ölçüm gerekli þartlar saðlanýp bilimsel yapýlýrsa net bir sonuç verir. Ýzlenimlerim neler?

Açýkçasý Çaylak tahminimden fazla serileþti. Rampa yukarý 5. viteste 100'den 130'a çýkýyor, normalde bunu yapmak pek mümkün deðil. Ýzmit ve Gebze rampalarýný (Adapazarý-Ýstanbul yönünde) 90 km/s ve 5 viteste çýktým, bayýlmadý, sürati düþürmedi. 90 gir, 90 çýk.

Ara hýzlanmalarý þahane oldu, yani nefis gaz yiyiyor, özellikle sollamalarda pek gerekli, üstelik vites düþürüp gazlamak gerekmiyor, sadece gazlýyorsunuz.

Bir dezavantajý var lakin bütün bunlarýn, hem çift Torsen, hem 4.3 ayna mahruti sürüþ stilini deðiþtiriyor, sakin kullanmak için bünyeyi zorlamak gerekli. Hakan Busa'nýn heyecanýna ve tavsiyesine katýlýyorum, deneyince idrak ettim..

Yevgeni


Aklýmdayken, Adapazarý otoban giriþinde 5. vitese aldýðým vites kutusu Kurtköy Opet'te benzin için durana kadar aynýydý. Yani aradaki mesafe boyunca hiç vites deðiþtirmedim, enteresan oldu tabi..


murat067

bence bu 130 km hýz sizi yanýltmasýn çünki diþli oranlarýyla oynadýðýnýz aracýn km göstergesi saðlýklý ölçüm yapmayacaktýr...
daha net sonucu GPS yada arkanýzdangelen elektronik göstergeli bir aracla sizin aracýn göstergesini kýyaslama yaparak alýrsýnýz...
nitekim benim niva 100 km hýzla giderken ne acayiptir 90km hýzla giden transporterim nivayý geçiyor.....
;D ;D ;D ;D
niva kaçamak aþka benzer...

Yevgeni


GPS ile ölçüm garantili olacaktýr doðru.
Üzerindeki lastiklerle GPS 10 km daha fazla gösteriyor km göstergesine göre.

Yani bu 130, 140 gibi. GPS ile tekrar ölçer sonucu yazarým..