Niva 1600 cc motor gücü çekiþ yakýt tüketimi performans sorunlarý

Başlatan cenker, Nisan 29, 2011, 03:21:19

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

k. yusuf

eyvallah abim bizim makine yapýyor onlarý. az önce baktým egr valfinin hortumu boþtaydý emme manifolduna taktým. bir dehava çektim ama hiçbir zorlama olmadý çektikçe geliyor hava.  normal midir bu ?

k. yusuf

aracýn LPG ve benzin deðerleri bunlar abi :) he bi de unutmadan araçta 110 Ah dinamo var ve karburatörüm orjinal 1600 ;)



cenker

lambda degeri yada afr vermiyormu cihaz ?
egr devresi hortumlarý (vakum ve egzost gaz geri besleme) ne halde detaylý izah edermisin ?

bu degerlerden gördügüm aracýn fakir karýþýmda çalýþýyor. avans hatalý subap ayarý düzgün degil, subap ayarýnda subap bindirmesi ve gap güzel ayarlanmamýþ.
karburatörün bir yerden hava alýyor
araç yürüsün diye cok basýyosun ve yakýtýn artýyor  ;)
divers do it deeper

k. yusuf

valla basýyosam þerefsizim  ;D du onlara da bakim söylerim birazdan :)

k. yusuf

abi tavayý söktüm bayaa bir yað vardý onu bi diyeyim. ben ne kadar þu giriþlerdeki bantý söksem de herbi lpg ci direkt dayýyor bantý. sanýrým hava çekemeyince de yað çekiyor karburatör. buna fikrin nedir? bantsýz olmaz mý bu iþ?

karburatöre baktýðýmda ilk boðaza sanýrým ufak bir borudan benzin püskürtülmesi gerekiyor.  o ufak boru yerinde avare oynuyor yanlarýndan benzin akýyor. bir püskürtme yok yani ilk boðazda. ayrýca LPG boðaz delinerek veriyor.

ikinci bir durum ise karburatörde. þimdi ilk boðaz sürekli aktif.  gaz verince vakuma göre ikinci boðazý açýyor ve benzin veriyor. açmadýðý sürece ne benizin ne de hava giriþi var. yanlýþsam yanlýþsýn de :) gelelim asýl meseleye. LPG 1. ve 2. boðaz delinerek tam kelebelerin üzerinden karburatöre verildi. mikser yok. 1 boðaz açýk LPG yi yiyor. ancak 2 boðaz açýlmadýðý halde sürekli gaz veriliyor oraya. açýlýrsa gazý çekiyor. bu yakýtý arttýrmaz mý LPG de? o lpg nereye gidiyor? 2. boðazý 1. boðaz ile eþ zamanlý açar bi sistem yapsam lpg den tam performans almaz mýyým? sonuçta o gaz 2. boðaza her halukarda gidiyor.

ayrýca subap ayarlarýnda sýkýntý var demiþsin. araç dizel motor gibi çalýþýyor. sorsam subap ayarlarý düzgün deniyor. amma velakin bu kadar sesin hepsi külbütör kapaðýndan geliyor. bazen dizel mi bu diyen bile oluyor. bizimkisi usta abasý olduðu için sorun araþtýrmýyorlar. oldu deyip veriyorlar biz de anlamýyoruz tabi iþten. (elektrik de kucaða oturcaklar o ayrý tabi :D ) subaplar için ne olabilir abi? yarýn Raif usta ya kilitleyecem çünkü arabayý ne var ne yok yapsýn :)

diðer yönden LPG su hortumlarýndan bahsetmiþsin. dikkatli inceledim de tam bir kasaplýk örneðiymiþ yapýlan. iki adet T atýlarak yapýlmýþ. bu saatten sonra ceyrancý adamý tüpçü motorcu yapacaklar  ;D  orayý düzeltiyorum þimdi  ;)

EGR ve vakum olaylarýný ise resimler þu þekilde ve deðerleri bu þekilde aldým. LAMbDA deðerlerini yarýn koyacaðým.

sanýrsam bu baðlantýda da bir kasaplýk vaar :)




EGR valfi direkt emme manifoldunun vakumuna baðlanmýþ




ayrýca þöyle bir parça da boþta duruyor bilemedim. þasesi direkt gövdeye baðlý + tetiklemeli bir vakum zýmbýrtýsý. iki tane vakum hortumu giriþi var.



abi bunlarý sen cevapla dile benden ne dilersen baklavayý da geçtim ;D :-*

cenker

öncelikle rüsvetle fikir telakisi yapmadýgýmý belirtmeliyim, baklavaya gerek yok, senin sorununun çözülüp aracýna keyifle binmen sevindirir,
egr valfin aktif ise su baglantýya sorunlarýna sasmamak lazým, saçma sapan bir iþ yapýlmýs. egr sistemi motor ýsýndýktan sonra devreye kademeli girmeli,
önce egr sistemini önceki msjda bahsi gectigi sekilde yeniden düzgün kur.
hava giriþini bantla vs ile kapatmak zorunda isen aracýna dogru mixer takýlmamýstýr önce düzgün mixer edinmelisin.vede degerlere göre karburatörün baska bir yerlerdende hava cekio olmalý  ;)
divers do it deeper

k. yusuf

abi yukarý biþeyler daha ekledim. karburatörün altýnda egr ye doðru uzanan bir vakum borusu daha buldum boþta duruyor ve sürekli hava çekiyor oralarý düzeltiyorum  ;)

birde egr hortumuna hava çekiyorum boþa geliyor bozulmuþ mu bu ?

k. yusuf

abi bir tane giriþ boþta kalýyor þemaya göre.  bu sýcaklýk valfinden çýkýp t olan hortum nere ile nereye baðlanacak?

3 tane giriþ kalýyor

biri emme manifoldu. hava çekiyor burasý




diðeri kaburatörün altýnda. ne hava çekiyor ne de veriyor. sen çektiðin zaman benzin kokusu geliyor.



biri de en altta uzun bir boru. burasý da hava çekiyor. (deðerleri alýrken burasý açýktaydý)




bir de 1.7 karburatör takayým mý? ne farký olur yakýt- performans? tak dersen takacaðým yarýn

cenker

kýsaca buraya kadar tespit ettgimiz;

-egr sistemin arýzalý ve sacma sapan bir sekilde baglanmýs,
-karburatörün ve emme manýfoldun hava emiyormus(emisyon degerinden anlamýþtýk  ;))
-fotolardan gördügüm, distributör vakum avans düzenegine karburatörden sistemi calýstýrcak vakum baglý degil, son suratimde düþük diyorsun, büyük ihtimal yüksek devirde yanlýþ avanstan ötürü.
-Distributör ne halde bilmiyoruz, büyük ihtimal iyi degil.
- lpg sistemin bir enteresan; 2nci bogaza delikten verilecek gaz mutlaka selonoidli bir sistem ile verilmeli, ve bu iþlemler motora cok hakim bir usta tarafýndan yapýlmalý,
-ciddi fren etkisi yapýcak buyuk dinamon var klima kadar motora yük bindircektir.

benim önerim;

-egr sistemi valfi ve thermoswitchi ve hortumlarýndan temin et, edemiyosan düzgün bir sekilde körle iptal et.ama lpgde kullanýcagýn için orjýnal parcalarý bulup o sistemi aktif etmeni tavsiye ederim.
- karburatörü ben olsam yeni tipe ceviririm, yeni tipe uygun mixer bulmanda daha kolay.
-sýfýr distributör al, avans tabancasý olan bir usta ile monta et ve avansý ayarlat.
-ladanýn ehli bir usta bul triger zinciri tansiyoneri ve subap ayarýný kontrol ettir ayarlat.
-karburatöre baglanan su baglantýsýný kontrol et öncesinde lpg ile ilintili bir su baglantýsý bulunmasýn, yani regulatörden cýkan su karburatöre giriyorsa iþleri çok karýstýrýr  ;)

asýrý yakýt performans sorununun kaynagýný %90 bulduk, bunlarý çözdügünden motorun düzgün hale dönecektir  ;)
divers do it deeper

edirne daðcýsý

cenker bey benim araçta devirlenmeme sorunu var.3.üncü vitese kadar 4000 devire ulaþýrken 4-5. viteslerde 3000 ancak çýkýyor.sabit rölanti avansý 10 derecedeyken çekiþ iyileþiyor.vakum ve santrafüþ avans çalýþýyor.5 derece yapýnca çekiþ yok ve gaz pedalý kofmuþ gibi bastýðýn gazý anlamýyorsun.birde geçenlerde karbüratörün 2.boðazýn vakum çýbuðunu komple söktüm araç halen ayný gidiyordu sanki 2.boðaz açmazmýþ gibi,halbuki açýyor.3 sene önce segman attýrmýþtým+kapak filan ama randýman yok anlaycanýz.1 lt gaz 6km yol düzyol sürati 5.vites 3000 devir 90 km max.

k. yusuf

abi bugün yaðýný suyunu felan deðiþtirttim iþlerim de yoðundu pazartesi saðlam dalacaz saðol herþey için :) pazartesi bir muhakeme daha yaparýz ;)

cenker

Alıntı yapılan: edirne daðcýsý -  Ağustos 06, 2011, 07:05:09
cenker bey benim araçta devirlenmeme sorunu var.3.üncü vitese kadar 4000 devire ulaþýrken 4-5. viteslerde 3000 ancak çýkýyor.sabit rölanti avansý 10 derecedeyken çekiþ iyileþiyor.vakum ve santrafüþ avans çalýþýyor.5 derece yapýnca çekiþ yok ve gaz pedalý kofmuþ gibi bastýðýn gazý anlamýyorsun.birde geçenlerde karbüratörün 2.boðazýn vakum çýbuðunu komple söktüm araç halen ayný gidiyordu sanki 2.boðaz açmazmýþ gibi,halbuki açýyor.3 sene önce segman attýrmýþtým+kapak filan ama randýman yok anlaycanýz.1 lt gaz 6km yol düzyol sürati 5.vites 3000 devir 90 km max.

Alıntı yapılan: edirne daðcýsý -  Ağustos 06, 2011, 07:05:09
sabit rölanti avansý 10 derecedeyken çekiþ iyileþiyor.vakum ve santrafüþ avans çalýþýyor.5 derece yapýnca çekiþ yok ve gaz pedalý kofmuþ gibi bastýðýn gazý anlamýyorsun.

distributörünüz düzgün ve 10 derece avansý avans tabancasý ile düzgün verdi iseniz, motor sentede degil ve /veya kompresyon kacagý var.
avans verince artan silindir içi basýnç ile yürümesi, subap zamanlamasýnýn sente kaçýklýgýndan ötürü farklý oldugunu gösteriyor gibi.
motor yapýldýkttan sonra üst kapak toplanýrken triger zinciri ve zincir tansiyoneri yenilenmedi ise, diri yeni üst kapakla senteden kolaylýkla atlayabilir.

bir ihtimalde ülkemizde cogunlukla yanlýs yapýlan, üst kapagýn conta üzerine konup toplanýrkenki eski saplamalarýn kullanýlmasý, saplamalarýn yanlýs sýkýlmasý ve torklanmamasý kaynaklý kompresyon kacagý var.
motor sentesinin kontrol ettirip düzeltirdikten sonra düzelmezse sýfýr kapak contasý ve üst kapak saplamalarý alýn, yeniden toplatýn ve sýkma aþamasýnda suna dikkat edilmesi için ustanýzý ikaz edin; saplamalar içten dýsa dogru capraz sýkýlsýn  ;)

gözle görmeden söyleyebileceklerim bunlar, diger arkadaslarýnda faydalanmasý açýsýndan aksiyonlar akabi tecrubeleriniz lütfen geri aktarýn  ;)   
divers do it deeper

k. yusuf

Alıntı yapılan: cenker -  Ağustos 06, 2011, 09:15:10
kýsaca buraya kadar tespit ettgimiz;


-fotolardan gördügüm, distributör vakum avans düzenegine karburatörden sistemi calýstýrcak vakum baglý degil, son suratimde düþük diyorsun, büyük ihtimal yüksek devirde yanlýþ avanstan ötürü.
-Distributör ne halde bilmiyoruz, büyük ihtimal iyi degil.
- lpg sistemin bir enteresan; 2nci bogaza delikten verilecek gaz mutlaka selonoidli bir sistem ile verilmeli, ve bu iþlemler motora cok hakim bir usta tarafýndan yapýlmalý,

benim önerim;

- karburatörü ben olsam yeni tipe ceviririm, yeni tipe uygun mixer bulmanda daha kolay.
-sýfýr distributör al, avans tabancasý olan bir usta ile monta et ve avansý ayarlat.
-ladanýn ehli bir usta bul triger zinciri tansiyoneri ve subap ayarýný kontrol ettir ayarlat.
-karburatöre baglanan su baglantýsýný kontrol et öncesinde lpg ile ilintili bir su baglantýsý bulunmasýn, yani regulatörden cýkan su karburatöre giriyorsa iþleri çok karýstýrýr  ;)

asýrý yakýt performans sorununun kaynagýný %90 bulduk, bunlarý çözdügünden motorun düzgün hale dönecektir  ;)


abi kafamýn karýþtýðý noktalarý tekrar bi sorayým izninle :)

distribütörün vakumunu nereye baðlýyoruz?

distribütör 1.7  nin orjinal sistribütörü ve yaklaþý 12.000 km dir kullanýyorum.

lpg sisteminde 2. boðaza selenoid nasýl birþey? 

karburatör olarak þöyle bir düþüncem var ve þöyle bir olayý mevcut;

1.7 niva karburatörü buldum. ( yeni tipten kastýn buydu sanýrým)

bu karburatör benimki gibi boðazlardan delinmiþ.

benim fikrim bu 2. boðaz olayý ile ilgili.  bunu raif ustaya da anlattým kafasýna yattý. ikinci boðaz bu bu zýmbýrtýda padal pozisyonuna baðlý. araya bir aparat yaparak 1. boðazla eþ zamanlý çalýþmasýný saðlayacaðýz. böylece 2. boðaza atýl giden lpg yi de kullanmýþ olacaðýz.

düþüncem böylece gaza daha az basacaðým ve yakýt tüketimim düþecek performans arttýðý için. bu dediðim olay doðru mudur? yok olmaz dersen selenoid sistemi nedir? (bu sistemde köpek gibi benzin yakacak ancak tahminim ancak arada motoru yaðlamak adýna zaten benzinde de kullanýyorum)

bir de ben mikseri 1.6 karburatörde iptal ettirip boðazlardan deldirdim. çünkü benzindeyken yeterli havayý çekemeyip yýðýlýyordu araç. bunun deliklerini kapatýp mikser mi koyalým yoksa yukarýda anlattýðým sistemi mi yapayým?

su sistemini ise regulatörün motorun arkasýnda 2 adet su çýkýþý var. biri altta demir bir boru ile geliyor, diðeri motorun arkasýnda tam külbütör kapaðý ile subap kapaðýnýn arasýndan çýkýyor.

alttaki hortumu regulatöre baðladým, çýkýþý da külbütör kapaðýna verdim. ve þöyle birþey diyeyim, 93 de sabit kalan hararet göstergem 85 dereceye sabitlendi :) sanýrým bunu doðru yaptýk :)

subap ayarý olayýný ise dün raif ustaya dedim. biraz gevþek kalmasý lazým sýkarsam performansýn düþer dedi. nasýl olacak bilmiyorum onu da


deðerli ellerinden öper cevaplarýný beklerim ;D

emre_ozk

Emre özkaradeniz
Ýzmit

cenker

emrenin yükledigi foto 1.7 motora ait, yusuf bu fotodan distributörün avans için vakum hortumu nereye baglanmalý kolaylýkla anlayabilirsin  ;)

trde belli tip mixerler bir cok araca uydurulmaya calýsýldýgýndan dogru mixer bulmak gercekten zor.bogaz delme iþlemi teknik ve incelikle uygulanýrsa daha verimli.

sana zamanýnda arkadasýmýn aracýna kurdugum sistemi özetleyim; teknik olarak sema halinde kafanda canlandýracagýna inanýyorum;

1.7 nivada, samara ile ayný teknik yapýya sahip daaz21 serisi solex karburatör kullanýlmýstýr.Bu karburatörün samaradaki versiyondan farký, kapýþ devresi, ve 1nci 2ci bogaz devrelerine ait pilotjet memelerinin farklý oluþudur. bu karburatörle yapýlan geliþtirmelerle daha homojenik karýsým elde edebilme yetenegi önceki seri karburatöre göre geliþtirilmiþtir. (dönemde olan euro1 emisyon normu yüzünden)

bu seri karburatörün mekanik olarak 2nci bogazý aktif etme kelebek tahrik sistemine 2nci bogazýn kelebek aktutatör kulagýna bir adet elektronikcilerde bulunan bir switch bagladým,yani gaza belli miktardan fazla basýldýgýnda 2nci kelebek harekete baslayýnca devreye giren bir switcim oldu.

2nci bogaza baglanan gaz hattý üstüne lpg devrelerinde kullanýlan gaz acma kapama selonoidlerinden bir adet bagladým.bu selonoidi acmak için tetikleme voltajýný 2nci bogaz kelebegine bagladýgým switchten gecirdim, böylece kelebek acýldýgýna 2nci bogaza gazý zerk etmiþ olduk  ;)

daha sonra ekonomizerin karburatör üstündeki elektro magnetik memeyi tetik voltaj ucuna paralel bir röle ekleyerek, bu röleyide lpg gaz devresi ana gaz acma kapama selonoidine bagladým.Böylece aracýn ekonomizer fuel cut of devresi lpg devresindeki gazýda acýp kapatabilir yapýya haiz oldu.bu uygulamanýn 3 senedir arkadasýn aracýndaki ölcümleri akabi sonuc; lpgde 100 kmde 1- 1.5 lt kadarlýk yakýt tasarufu  

devre kafanda canlandýrabilirsen cok basit uygulanabilecek yapýda.
benim sana tavsiyem önce egr sistemini düzelt yada körle, karburatörü yenile daha sonra bu tür bir modifikasyona gir.

su devresi içinse söleyeceklerim,
yakýt silindire zerk edilmeden önce sýcak sývýlar daha kolay ince tanecikler halinde atomize edilip sprey edilebildiginden, karburatörlü sistemlerde motor suyu  karburatör gövdesinde dolastýrýlýrak karburatör ýsýtýlýr.
güzel hava yakýt karýsýmý için bu sarttýr.
karburatör gövdesinin yakýtý güzel atomize edip, lpgdede gazýn bu bölgede tekrar yogunlasmasýna engel olmak ve silindir içine hava ile homojenik karýþtýrýlarak zerk edilebilemesi için su devren düzgün olmalý ve motor ideal sýcaklýgý 90 derece civarýnda olmalý ve bu su karburatör gövdesinde dolanmalý.



görsele göz atarsan motorundan sýcak su cýkýsý 7 nolu noktadýr.
3 nolu metal boru suyun motordan cýkýp radyatöre termostat noktasýda geri dönüþ  hattýdýr.
ideal lpg regulatörü montajý için bu metal boru ile termostat arasýdýr. bu bölgede metal boru kesilip lpg beynine su baglantýsý olmalýdýr.
ülkemizde cogu usta çok detaylý iþçilik gerektiginden bu baglantýyý uygun yere yapmaz.  ;)

dolayýsý ile yaptýgýn su baglantýsýnýn motor su sýcaklýgýnýnda düþürmesinden ötürü hatalý saçma bir baglantý oldugunu anlamýþsýndýr  ;)

subap ayarýna gelince; her motorda subap ayarý yapýlýrken bir konuya dikkat edilmelidir; subap bindirmesi

nedir subap bindirmesi; verimli bir sekilde silindiri hava yakýt karýþýmý ile doldurmak için, subap ayarý yapýlýrken, ekzost subabý emme subabýna göre bir miktar gevsek býrakýlýr.
motorun 4ncü zaman cevrimi olan ekzost cevrimi bitincede tekrar emme cevrimine gecerken ekzost subabýndaki gevseklikten ötürü emme zamanýnýn basýnda eksozt subabý bir miktar  acýk  kalýnca, egzost hattýndaki akýþ silindir içine bir vakum uygulamýs olur, ve silindire bu vakumla bir miktar daha fazla hava emilmiþ olur.
bu iþleme subap bindirmesi adý verilir.

yeri gelmiþken belirmeli, headers denilen sisteminde espirisi budur. tabiki motoru tanýyan iþin ehli bir ustaca yapýlmýs güzel subap bindirmeli subap ayarý akabi tabiki  ;)

konumuz olan subap ayarýna geldigimizde subap ayarý yapýlýrken emme ve ekzost bahsi gecen konu dolayýsý ile düzgün ayarlanmaz ise aracýndan verimi alamazsýn ve aracýn ile ilgili spek degerlerde verilen gap miktarý bu subap bindirme uygulamasýný içeren bir deger aralýgýndadýr.

dolayýsý ile ladanýn dilinden anlayan bir ustaya subap ayarý yaptýrmalýsýn ...

divers do it deeper