VÝNÇLEME YÖNTEMLERÝ

Başlatan yusuf, Mart 04, 2009, 08:19:43

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

dogan54

#30
Alıntı yapılan: yusuf -  Mart 04, 2009, 09:25:35
Vinçin çekiþ gücünü arttýrma



Bence buradaki geçerli kural þu:

Yoldan kazanan kuvvetten kaybeder.
Yoldan kaybeden kuvvetten kazanýr..
4x4 baska,
NiVA baska..


Tolga

benim anladýðým "double line" sabit makara olduðu için "yük/2" yapmýyor yanlýzca halatýn fazlasýný alýp tamburun üzerindeki kat sayýsýný yani tamburu küçültüyor ve vinci rahatlatýyor ama tam bir makara yada palanga sistemi oluþturmak için "triple line" þart.

Double line

Because pulling power decreases
with the number of layers of wire rope
on the winch drum, you can use a
snatch block to double line out more
wire rope.This decreases the number
of layers of wire rope on the drum,
and increases pulling power.
Start by feeding out enough wire
rope to free the winch hook. Attach
the hook to your vehicle's frame/tow
hook and run the wire rope through
a snatch block.


neden ýsrarla soruyorum 250-300 TL'ye çin malý 2 tonluk vinçler var. eðer tek makara "yük/2" yapýyorsa alýrým ama her seferinde "triple line" yapmakla uðraþýlmaz ki anladýðým 2 tonluk vinç ile 4 ton yük çekmek için bu gerekli...
Tolga

yusuf



Haklýsýn

Burada tanbur üzerinde tek kat halat varken 5443 kg çekiyor

beþ kat halat sarýmý varken ise 4190 km.

Aradaki fark 1 tondan fazla.

Önemli olan vincin uzun süreli ve gerektiðinde çaliþmasý.

Benim vinç 13 yýldýr her zaman çalýþtý. Ama aksý kýrdýðým yerde çalýþtýramadýk.

Kaç ton öçekerse çeksin, arýza yaptýktan sonra ne önemi var.

Reis ustanýn yeni vinçi kýrkýný doldurmadan usta vinçsiz kaldý !

Bir uyarý sana.




dogan54

Alıntı yapılan: Tol -  Mart 17, 2009, 09:24:56
benim anladýðým "double line" sabit makara olduðu için "yük/2" yapmýyor yanlýzca halatýn fazlasýný alýp tamburun üzerindeki kat sayýsýný yani tamburu küçültüyor ve vinci rahatlatýyor ama tam bir makara yada palanga sistemi oluþturmak için "triple line" þart.

Double line

neden ýsrarla soruyorum 250-300 TL'ye çin malý 2 tonluk vinçler var. eðer tek makara "yük/2" yapýyorsa alýrým ama her seferinde "triple line" yapmakla uðraþýlmaz ki anladýðým 2 tonluk vinç ile 4 ton yük çekmek için bu gerekli...

Ýngilizce anlamam ama bu þemadaki Double line pozisyonunda tak makara ile "yük/2" olur.
Yani 1 tonluk vinç bu makara sistemi ile 2 ton çeker.
Eðer bu ilave makaradan çýkan halat tekrar arabaya baðlanmasa deðiþen bir þey olmaz ama bu þekilde yol/2 oluyor,böylece kuvvette 2 katýna çýkýyor. 
Evde bir makara ve ip ile bir deneme yapýn sonucu görürsünüz.
Eðer bu ilave tek makarayý bir aðaca baðlayýp baþka bir arabayý çekerseniz (mesela yön deðiþtirmek için) 1 tonluk vinç 1 ton çeker.
4x4 baska,
NiVA baska..

Tolga

Ah Yusuf abi doðrusunda bu dolar iþleri bozdu. dünyanýn parasý olmuþ vinçler :( c.tesi kayýþdaðýna gidip test yapayým dedim tek baþýma olunca bir halt yapamadým, vinç olsa git gidebildiðin kadar etraf aðaç dolu nasýl olsa...
Tolga

wastiee

baþka bir baþlýkta yusuf abi tek makarayla güç kazanýmý olmayacaðý, çift makarayla gücün ikiye katlanabileceðini söyledikten sonra beni bruaya yönlendirmiþti, öteki baþlýðý karýþtýrmaktansa burada toplansýn dedim tüm bilgiler :)

baðlantý þekline göre tek bir makarayla çekiþ için harcanan güç yarýya düþürülebilir, ya da sadece yön deðiþtirme amaçlý kullanýlýp güç deðiþtirilmeden de kullanýlabilir. ayný þekilde çift makara olunca da çekiþ için gereken güç üçte birine düþürülebilir, ya da makaralarýn biriyle ya da ikisiyle yön deðiþtirerek 1/1 ya da 1/2 olarak da kullanýlabilir.

bunu etkileyen faktör makaranýn hareketli olup olmamasý, hesaplamanýn basit yolu hareketli cisme kaç tane ip baðlandýðý saymak.

Sebebi þuradan geliyor; gergin bir halatýn üstündeki gerilimin (T birim diyelim) halat boyunca, halat ne yöne döndürülürse döndürülürsün (makaralarla vs) sabit olacaðýný varsayýyoruz. Bu sayede 2 nokta arasýndaki her halat parçasýnda T birim gerilim var (halat parçalarý ayný halatýn parçalarý olduðu sürece).

Þimdi, eðer aracýmýzý 2 tane T birimlik halat tutuyorsa, aracý çýkarmak için toplamda 3 ton gerekiyorsa vincin halata T=1.5 ton saðlamasý yeterli oluyor. aracý 3 tane T birimlik halat tutuyorsa aracý çýkarmak için vincin T=1 ton saðlamasý yeterli oluyor. Çünkü ayný anda 3 tane halat parçasýna birden kuvvet veriyor.


Mesela þu çizimi buldum internette, milli eðitim kitaplarýndan muhtemelen:


Böyle bir sistem kursak, ipin üzerinde F1 kadar kuvvet var, yani vincin F1 kadar güç uygulamasý gerekiyor. Fakat P1 yükünün çeken 3 tane ip var, her birinde F1 kadar kuvvet var. Bu yüzden P1i düz bir iple çekmeye göre 1/3 kadar güç uygulayarak çekmemiz yeterli oluyor.

Saðdaki çizimde de ayný sayýda makarayý farklý þekilde kurarak yükü 3 tane deðil 4 tane iple çekiyorlar, bu sayede çekilecek aðýrlýðýn 1/4ünü ipe uygulamak yeterli oluyor.



önceki sayfadaki þu vinçleme resmi için de ayný mantýk geçerli, araca baðlý olan halatlarý sayýyoruz:


ilk çekme durumunda araca tek halat baðlý, aracý çýkartmak için 3 tona ihtiyacýmýz varsa vincin 3 tonluk bir kuvvetle sarmasý gerekiyor o halatý.

ikinci çekme durumunda araca iki halat baðlý, aracý çýkartmak için 3 tona ihtiyacýmýz varsa vincin 1.5 tonluk bir kuvvetle sarmasý yeterli.

üçüncü çekme durumunda araca üç halat baðlý, aracý çýkartmak için 3 tona ihtiyacýmýz varsa vincin 1 tonluk bir kuvvetle sarmasý yeterli.
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

wastiee

Alıntı yapılan: Tolga -  Mart 15, 2009, 10:09:50
aþaðýdakini okuyun sonra bana yukardakileri tekrar anlatýn, diyorki;

DENEYÝN SONUCU:
Hareketli makaralarda kuvvet, yükün yarýsýna eþittir. Sabit makarada ise kuvvetten herhangi
bir kazanç yoktur. O halde bu karýþýk makara sisteminde  Kuvvet = Yük/ 2 olacaktýr.
Bu sistemde sabit makaranýn faydasý; kuvvetin yönünü aþaðýya doðru deðiþtirmektir.

TEORÝK BÝLGÝ:
Hareketli makaraya uygulanan kuvvetin yönü yukarý doðrudur. Yukarý doðru kuvveti zor uygularýz. Onun için, aþaðýdaki þekil gibi makara çifti yaparak kuvvetin yönünü istediðimiz þekilde deðiþtirebiliriz.

Makara çifti; yükün yarýsýna eþittir ve aþaðýya doðru uygulayacaðýmýz bir kuvvetle, yükü yukarýya doðru çýkarmamýzý saðlar.




Kaynak: MEB

Aðaca baðlý olan makara, sabit makara ise bize bu iþin bir faydasý yok mudur? yalnýzca hareketli makara yükü yarý yarýya indiriyorsa, vincin takatinin yetmediði yerde double line yapmanýn manasý yok, yanlýzca çekiþ yönünü deðiþtirmek maksatlý kullanýlabilir. ancak tripleline da, araca yani yüke baðlý makara hareketli makara olduðu için yükü yarý yarýya indiriyor ve vincin takatinin yetmediði yerde iþe yarýyor.
Ne olur biri bana anlatsýn...

Buradaki metindeki sorunu þimdi anladým. Bu çizimde, ipi çeken el, yüke baðlý deðil. Arazi için bakarsak, bu çizimde 2 tane makara var, ama kurtarma çizimindeki çift makaralý sistemle ayný kurulumda deðiller. Eðer vinç aracýn üzerinde deðil de, baþka bir aðaca sabitlenmiþ olsa, uzaktan arabayý (bu çizimde sallanan yükü) çekiyor olsaydý arabaya sadece 2 hat baðlandýðý için sadece 2 katý kazanç saðlayacaktý, makaralarýn biri sadece yön deðiþtirme amaçlý olacaktý.

Kurtarma çiziminde vinç de arabanýn üzerine monte edildiði için araca baðlý 3 tane hat var (2 makara birden hareketli makara sayýlýyor bu durumda), o yüzden 3 katý kazanç saðlýyor.

aslýnda "hareketli makara" tanýmý hesaplamasý zor, makaranýn neye göre hareketli sayýlacaðý kafa karýþtýrýyor, çekilecek yüke baðlý hatlarý saymak, ve tek bir halat parçasýna uygulanan güce oranlamak daha anlaþýlýr bir yöntem
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

reis28

  denizcilikte biz bu makaralama sistemine dolam deriz 3 makarayla yapýlýr ve denizden tekneleri karaya cekmede kulalanýrdýk kocaman takayý el ýrgatýyla bir kiþi bile denizden karaya ceke bilirdi hemde insan güçüyleki bizim vinclerde bu dolamý kullandýkmý 30 ton luk bir kütleyi bile cekeriz
DURSUN USTA 05364629668

yusuf

Demekki reis, 2 makara bulundursak yanýmýzda çok iyi olacak !

O zaman, Hakan aküsü bitmeden çýkardý Soðucak'taki o bela yoldan

babacandar

Yusuf Abey,
Hemen hemen bütün vinçli arabalarda birer de makara mevcut bildiðim kadarý ile.
Þimdi burada birinci makaralama  çekilen araçta, ikinci makaralama  çeken araçta olacak.
Veya kendini vinçleyen araçta birincisi kendi önünde, diðeri aðaçta olacak diye düþünüyorum.

yusuf

Evet Usta'm

Bi de arazide üþenmeyip uygulasak !

Aslýnda warn kataloðunda

" hemen halata sarýlmayýn. Önce uygulayacaðýnýz yöntem üzerinde düþünmek için zaman ayýrýn mutlaka"

der.

reis28

Alıntı yapılan: yusuf -  Nisan 08, 2010, 07:34:52
Demekki reis, 2 makara bulundursak yanýmýzda çok iyi olacak !

O zaman, Hakan aküsü bitmeden çýkardý Soðucak'taki o bela yoldan

Yusuf abi makara bir þekilde ekipteki araclardan bulunur makaralara dolamý yapmak için en azýndan 30M lik fiper örgü halatlardan bulundurmak faydalý olur makaralarla halatý kulanarak dolam yapýlýr vincte halatýn ucuna baglanarak cekilir bu þekilde hem dah uzun mesafeden hemde daha az güç harcayarak zorlu koþullarda daha iyi sonuclar ala biliriz
DURSUN USTA 05364629668

yusuf

Hobi olarak fizik problemleri ile uðraþan bir arkadaþýma sordum.

Der ki

"tek makara yalnýzca yön deðiþtirmekte kullanýlýr.  Çekiþ gücüne etki etmez. Çekiþ gücünün artmasý için arada mutlaka  hareketli   bir baþka makara ya da makaralar olmasý gerekir"

Artýk bunu doðru kabul edeceðiz.

wastiee

Alıntı yapılan: yusuf -  Nisan 09, 2010, 03:04:28
Hobi olarak fizik problemleri ile uðraþan bir arkadaþýma sordum.

Der ki

"tek makara yalnýzca yön deðiþtirmekte kullanýlýr.  Çekiþ gücüne etki etmez. Çekiþ gücünün artmasý için arada mutlaka  hareketli   bir baþka makara ya da makaralar olmasý gerekir"

Artýk bunu doðru kabul edeceðiz.
yusuf abi, dediðin þey çeken güç araca baðlý olmadýðý durumda doðru; tek makara sadece yön deðiþtirmeye yarar. ama hem çeken güç kaynaðý araca baðlý olunca, hem de makaradan dolaþan halatýn öteki ucu da araca baðlanýnca o makara hareketli makaraya dönüþüyor.

problemin tam simetriðine bakýp, çekilen þeyin aðaç olduðu durumu göze alýrsak da makara hareketli makara zaten. halatýn tüm baðlantýlarý sadece araçta ve aðaçta olduðu için, araç aðacý ne güçle çekiyorsa, aðaç da araca ayný gücü uygular.
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com