Aktarma organlarý ve hýz/güç hesabý

Başlatan metin.elbeyli, Ağustos 10, 2009, 01:56:03

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

metin.elbeyli

Bir kaç yýl önce -eski forumda- aracýmýn, neden 3000rpm ve 4.viteste 90km/h deðil de 80km/h hýza ulaþabildiðini anlamaya çalýþmýþtým. Bu durumda olan baþka NIVA'lar da var mý bilemiyorum. Bu problemimi de çözememiþ ve kabullenmiþtim.

Arka diferansiyel ile ilgili bir operasyon yapýlmasý gerekecek sanýyorum yakýnda. Yangýn alarmý ile birlikte hareket ediyoruz sanki. Yüksek viteslerde ise hiç çekilmiyor bu durum.

Diferansiyele, bir operasyon yolu görünmüþken biraz hesap yapayým dedim. Gerçekte neler oluyordu aktarma organlarý arasýnda?. Ön ve arka diferansiyellerin Ayna/Mahruti oranlarýný deðiþtirerek, motor devri, vites diþli oraný, orta diferensiyel çýkýþ oraný ve lastik çapý bilgileri üzerinden, düz yoldaki hýz hesabýný yapmaya çalýþtým.

Bu hesap yöntemimi paylaþmak istiyorum ki üzerinde konuþalým:

HIZ km/h = ((MD / VDO/ ODCO / DAMO)*60) * (3,14*LC*25,4/1000/1000)

Formuldeki kisaltmalar:
MD: Motor devri (rpm, d/dk.)
VDO: Vites disli orani
ODCO: Orta diff. cikis orani
DAMO: On/Arka Diferansiyeller Ayna/Mahruti orani
LC: Lastik capi (inch)

Niva'nýn katalog verilerine göre;
Þanzýmandaki vites diþli oranlari:
1.vites: 3.67
2.viets: 2.10
3.vites: 1.36
4.vites: 1.00
5.vites: 0.82

ve orta diferansiyel oranlarý:
HI: 1.2
LO: 2.135

Ön ve arka diferansiyellerde (ne var bilmiyorum açýkçasý, açýnca göreceðiz) sanýrým ayna/mahruti oraný, 4ileri 1.6Niva için 43/10.

Lastik çapým da 29inch.

Bu verileri, yukarýda yazdýðým formule oturtarak 4.viteste, orta diff HI konumda ve 3000 d/dk. motor devrinde elde edilebilecek düz yol hýzýný hesaplýyoruz:

Hýz= ((MD / VDO/ ODCO / DAMO)*60) * (3,14*LC*25,4/1000/1000)

Hýz= ((3000 / 1,00 / 1,2 / 4,3)*60) * (3,14*29*25,4/1000/1000)
Hýz= (34883,7 devir/saat) * (0,002313km)
Hýz= 80,7 Km/saat

Eðer aracýmdaki differansiyellerin ayna/mahruti oranlarý 43/10 ise, yýllar öncesinden sorduðum sorunun cevabýný teorik olarak bulmuþ oluyorum (mu acaba?)

Eðer ayna/mahruti deðiþimleri ile 43/11 oraný uygulanýrsa, yukarýdaki formülün sonucu 88,8 Km/h oluyor ve -bana göre- hýz normale yaklaþýyor. Ancak, bu þekilde bir uygulama yapsak, lastiklere aktarýlan çýkýþ gücünü de deðiþtirmiþ olacaðýz ve rampalardaki çekiþ düþmüþ olacak? Bu arada lastikler de, 235/70/15. Yani zaten eski olan aktarma organlarýný biraz daha yoruyorlar.

Yukarýdaki formulü bir baþka formulün içine alarak, rampa çýkýþlarýndaki deðiþken güç ihtiyacýný da hesaplamak istiyorum ancak aerodinamik sürtünme ve toplam yük deðerlerinin deðiþkenliði yapacaðým hesabý gerçekten kaðýt üzerinde býrakacaktýr.

Þimdi, bu konudaki deneyimlerinizden faydalanmak ve diferansiyelde (belki ikisinde de) yapýlacak iþlemler öncesinde, fikirlerinizi almak istiyorum.

Ayna/Mahruti oranlarý ne olmalý?

Selamlar,

Metin

Yevgeni


Dursun Usta ve Erco bu hesabýn kiþileridir.
Gördüklerinde yanýtlayacaklardýr..


ERCO

metin hesaplara gore herþey normal goskuyor ama bence orjinallini bozmamak  daha mantklý ama ilede yurusun makýna deniliyorsa motor 1.7 yada 1.8 yapýlabilir
ondan sonra def oranlarýyla oynanabilir, bu da senin istedin akýþý saglar hem catdede  hemde arazýde aracý fazla cýzgýsýnnden dýþarýya cýkarmak hep daha cok ustunde durmak gerektirecek hep fazla ilgi istecek
güven oto lada servisi    izmir
www.guvenlada.com

metin.elbeyli

Tamam Ercan. Çok küçük bir farklýlýk elde edebilmek için herþeyi deðiþtirmeyelim. Haklýsýn.

Bu arada, arka differansiyelden çýkan ayna/mahruti 41/10. Formüle yerleþtirdiðimizde 3000d/dk @ 4.vites -> 84.8Km/saat yapýyor.


krosofrot

2008 niva 3000d/dk 3.vites,te 100km hýz yapýyor.HI: 
3000d/dk. 5 vites,te 100km hýz yapýyor. LO:
Çok hýzlý olduðundan sanýrým rampada kalýyorum. römork çekiyorum
1.TOn,u geçerse yüküm yaylaya çýkamýyorum.Arazi gezilerindede diðer markalara rezilk oluyorum çevremdeki guruptada tek LADAcýyým
çözüm nedir.
HÝÇDURMASAM

dogan54

Alıntı yapılan: krosofrot -  Ocak 04, 2010, 09:41:28
2008 niva 3000d/dk 3.vites,te 100km hýz yapýyor.HI: 
3000d/dk. 5 vites,te 100km hýz yapýyor. LO:
Çok hýzlý olduðundan sanýrým rampada kalýyorum. römork çekiyorum
1.TOn,u geçerse yüküm yaylaya çýkamýyorum.Arazi gezilerindede diðer markalara rezilk oluyorum çevremdeki guruptada tek LADAcýyým
çözüm nedir.

Bu hesapta bir yanlýþlýk var...
"3000d/dk 3.vites,te 100km hýz yapýyor.HI"
Bu devirde bu hýzý yapmasý için difransiyel'deki ayna mahruti oranýn standart olmamasý lazým..
Sizden önceki sahibi deðiþtirmiþ olabilir.
Kontrol ettirin diþli sayýlarý 11/43 olursa sorun olmaz .
Arka dif. yað seviye kontrol tapasýný açýn bir diþliyi iþaretleyin ve çevirerek sayýn,ayna diþli 43 ise mahruti 11 dir.
Önce buna bakmak lazým,eðer 11/43 se o zaman þanzýman diþlileri ile oynanmýþ olabilir.
Bu devirde bu sürat çok fazla ,yokuþta bayýlmasý çok normal.
Standart haline dönünce Niva'yý daha çok seveceksiniz.. :D
4x4 baska,
NiVA baska..

emre_ozk

Alıntı yapılan: krosofrot -  Ocak 04, 2010, 09:41:28
2008 niva 3000d/dk 3.vites,te 100km hýz yapýyor.HI: 
3000d/dk. 5 vites,te 100km hýz yapýyor. LO:
Çok hýzlý olduðundan sanýrým rampada kalýyorum. römork çekiyorum
1.TOn,u geçerse yüküm yaylaya çýkamýyorum.Arazi gezilerindede diðer markalara rezilk oluyorum çevremdeki guruptada tek LADAcýyým
çözüm nedir.
Ben 3. viteste 5000d/dk 100'ü zorda olsa gördüm.
Aðýr devirde ise 80 km hýzý geçemedim. Araç 100bg olsa bu sorun çözülür. gerçi gereken 18 bg açýk hava fltresi, chip, performans buji ile bu elde edilebilir galiba.
Emre özkaradeniz
Ýzmit

Yevgeni


Ne kadar beygir, o kadar arpa.
Yani güç artýrýmý için yapýlacak her müdahale yakýtý o oranda artýracaktýr..


Harun

bence keçiler orjinal haliyle güzel,

rampada bayýlma var diyor bazý arkadaþlar,o da ayar,bakým vs. ile hallediliyor zannýmca

misal Yavuz abi senin araçta bayýlma vs vaki midir,baþýna geldi mi hiç?

Yevgeni


Bizim çaylak 2008, arazide ya da asfaltta hiç bayýlmadý..


metin.elbeyli

Alıntı yapılan: krosofrot -  Ocak 04, 2010, 09:41:28
2008 niva 3000d/dk 3.vites,te 100km hýz yapýyor.HI: 
3000d/dk. 5 vites,te 100km hýz yapýyor. LO:
Çok hýzlý olduðundan sanýrým rampada kalýyorum. römork çekiyorum
1.TOn,u geçerse yüküm yaylaya çýkamýyorum.Arazi gezilerindede diðer markalara rezilk oluyorum çevremdeki guruptada tek LADAcýyým
çözüm nedir.

Kullandýðýnýz lastik çapý nedir ?

emre_ozk

Ben yeni aracýmý eski 89 model aracým ile karþýlaþtýrdýðýmda arada baya bir fark var. bizim burada bir rampa var  öncelikle 1 km düz bir yol ve sonu dik bir rampa.hýzlanýp 100 km'hýz ile eski aracý rampaya vurduðumda rampanýn sonunda 1. vitese bile düþüyordum. ayný yerde 2005 nivayý ayný hýzla o rampaya vurduðumda 4. viteste bile çýktýðým oluyor hýzým 70 km  den aþaðýya düþmüyor.
Emre özkaradeniz
Ýzmit

kenancaglayan26

Arazi vitesinde iken uzun soluklu ve cok dik rampalarda 1.viteste gazda benzinde farketmiyor malesef sonuna dogru bayýlýyor zoraki son nefesinde cýkýyor.Diger araclar ayný viteste çokdaha yavaþ gidiyor bizim ladalara göre ama çokta rahat cýkýyorlar.Þimdi bizim ladalarýn arazi þanzýmanýnýn 1.vitesini daha agýr devirli yapamayýzmý hem bozuk zeminlerdede hele LSD varsa rolantide bile geceriz arabamýzýda yýpratmamýþ oluruz bu konuda bilgilerinizi bekliyorum SAYGILAR...
... YOL OLSADA OLUR OLMASADA ...

wastiee

yurtdýþýnda arazinin oranýný 1:2 yerine 1:3 yapanlar var, þu adreste biraz bilgi var:

http://ladaniva.co.uk/baxter/resources/TC_mods.htm

ama "French TC crawler mod"un ilk sayfasýna baktým da, çok detay isteyen bir çalýþma gibi göründü bana.
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

kenancaglayan26

Alıntı yapılan: wastiee -  Şubat 17, 2010, 05:16:49
yurtdýþýnda arazinin oranýný 1:2 yerine 1:3 yapanlar var, þu adreste biraz bilgi var:

http://ladaniva.co.uk/baxter/resources/TC_mods.htm

ama "French TC crawler mod"un ilk sayfasýna baktým da, çok detay isteyen bir çalýþma gibi göründü bana.

Ustamla beraber inceledik hatta benim aracýn arazi þanzumanýnýda söktük actýk üþenmedik kople dagýttýk sadece bir adet diþliyi kücülttügümüzde 1:3 yapma þansýmýz olacagýna kanaat getirdik afyonda böyle bir diþli yapacak sanayinin olmadýgýndan arazi þanzumanýmýzý topladýk geri taktýk þimdi cýkma arazi þanzumaný bulup KONYAYA götürüp orada diþli yaptýrmayý düþünüyoruz bu konuda konyalý arkadaþlardan yardým bekliyorum araþtýrýp bilgi verrlerse sevinirim SAYGILAR...
... YOL OLSADA OLUR OLMASADA ...