2. EL ARAÇ ALIRKEN DÝKKAT EDÝLMESÝ GEREKENLER

Başlatan Yevgeni, Kasım 06, 2008, 08:59:14

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Yevgeni

Ara sýra soruluyor Niva alýrken nelere dikkat etmek gerekir diye. Niva'nýn dikkat edilmesi gerekli belirli noktalarý mutlaka var ancak genel olarak normal bir araçta kontrol edilmesi gereken herþey Niva için de geçerli. Aþaðýdaki metni Otomax'tan buldum. Ýþe yarayacaktýr.


2. el otomobil alýyorsanýz, motordan þanzýmana, kaportadan döþemeye kadar aracý dikkatlice inceleyin. Hatta aracý görmeye bir otomobil tamircisiyle gitmek, aklýnýzdaki birçok soru iþaretinin yok olmasýna yardýmcý olacaktýr.

GENEL

• Almadan önce kullanýn!
Otomobile bakmaya gündüz saatlerinde hava aydýnlýkken gidin, her þey göz önünde olsun. Otomobilin bir gün önce geceyi geçirdiði yerde bakmayý isteyin. Böylece ilk çalýþmada bir sorun var mý görebilirsiniz. Otomobile binin, çalýþtýrýn, gezin. Tanýdýk bir tamirci veya kaportacýya kontrol ettirin. Oto sanayi sitelerinde öyle sanatkâr ustalar var ki, kaza geçirmiþ bir aracý kusursuz bir ustalýkla toplayabiliyorlar. Sizin göremeyeceðiniz kaza kusurlarýný tamirciniz mutlaka fark edecektir.

• Çalýntý mý?
Öncelikle motor ve þase numaralarýný, ruhsattaki motor ve þase numaralarý ile karþýlaþtýrýn. Çünkü aracýn çalýntý çýkmasýyla hem paranýzdan olursunuz, hem de kendinizi uðraþtýrýcý bir hukuki sürecin içinde bulursunuz.

• Geçmiþini araþtýrýn.
Trafik Þube Müdürlüðü'nden otomobilin borçsuz ve hilesiz olduðunun teyidini alýn. Rent a car þirketlerinin kullandýðý araçlar oto pazarlarýnda sýkça satýlýyor. Otomobilin geçmiþini araþtýrmadan bir anlaþmaya varmayýn, kapora vermeyin.

KAPORTA

·   Otomobilin etrafýnda dolaþýn, pas çürük ve boya hatalarýný görmeye çalýþýn. Unutmayýn! Aðýr hasar görmüþ bir otomobili onarmak mümkündür, ama boyadaki dalgalanmalar, yansýmalarýn bozukluðu, kapý çýtalarýnýn düz bir hat izlememesi otomobilin hasarlý olduðunun ilk iþaretleridir.

·   Cam kenarýna, kapý açma kollarýna bakýn. Kapý içi kilit aksamý, elektrik kablo tesisatý kapý fitili gibi yerleri inceleyin. Kaputu açýp çamurluk baðlantý cývatalarýnýn kenarýnda boya sýyrýlma veya yer deðiþtirme izleri arayýn. Bulursanýz, otomobil boyanmýþ demektir.

·   Çamurluk içlerine, marþpiye altlarýna pas/çürük var mý diye bakýn.

·   Mýknatýs ile otomobilin deðiþik yerlerini kontrol edin. Otomobilin özellikle köþelerine ve tavanýna yapýþtýrýn. Farklý bölgelerde farklý çekim gücü hissediyorsanýz, bu boyanýn altýnda macun tabakasý olduðunu yani aracýn bir onarým geçirdiðini gösterir.

·   Otomobilin dört köþesini ayrý ayrý yukarý aþaðý sallayýn ve býrakýn. Amortisörlerin durumu iyiyse 1-2 kez yukarý aþaðýya hareket ettikten sonra duracaktýr. Otomobil düz bir zemine çekin. Öne-arkaya veya saða-sola yatýk duruyorsa yine süspansiyon sisteminde bir sorun var demektir.

MOTOR (Çalýþmýyorken)

·   Kaputu açýn, motoru dikkatlice inceleyin. Otomobil sahibinden kullaným kýlavuzunu isteyin ve motor bölümünü açýp, resimdeki motorla karþýlaþtýrýn. Geliþi güzel baðlanmýþ kablolar var mý bakýn. Sonradan bantlanmýþ kablolar motorun bir iþlemden geçtiðini gösterir.

·   Yað sýzýntýsý var mý inceleyin. Yað kapaðýný açýp içeri fener tutun, aksamlarýn temizliðine bakýn. Kurum görürseniz motor saðlýksýzdýr.

·   Yað çubuðunu çýkarýp rengini kontrol edin. Yeni yað deðiþmiþse koyu sarý olacaktýr. Çubuðun ucundaki yaðý parmaklarýnýzýn arasýnda ezip içinde çok küçük metal parçalar olup olmadýðýný hissetmeye çalýþýn. Eðer metal parçalar hissederseniz motorun durumu saðlýklý deðildir.

MOTOR (Çalýþýrken)

·   Motoru çalýþtýrýn. Kolay çalýþýp çalýþmadýðýný tespit edin. 3-4 dakika gaza basmadan çalýþmasýný dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarým gaz verip egzozdan çýkan gazýn rengine bakýn.

·   Mavi renkli gaz motorun yað yaktýðýný ve onarýma girmesi gerektiðini gösterir.

·   Siyah renkli duman motorun fazla yakýt tükettiðini gösterir. Motor ve yakýt sistemi bakýmsýzdýr.

·   Yoðun beyaz duman silindirlere su karýþtýðýný gösterir. Bu da en iyi ihtimalle silindir kapak contasýnýn yandýðýný ve deðiþmesi için motorun açýlmasý gerektiðini iþaret eder. Motor eðer soðuksa benzinin yanmasýyla bir miktar su oluþacaðý için egzozdan az miktarda beyaz duman atmasý ve bir miktar su damlatmasý normaldir.

·   Renksiz gaz motorun sorunsuz olduðunu gösterse de, yað yakýp yakmadýðýný anlamanýn en iyi yolu bujilerin sökülüp ateþleme uçlarýný kontrol etmektir. Simsiyah ve kömür gibi olmuþ buji týrnaklarý sorun olduðunu gösterir.

·   Motor ýsýndýktan sonra rolantideyken normalin üstünde sarsýntý varsa, ateþleme veya yakýt sisteminde kesintisi olmaktadýr.

·   Motora gaz verdiðinizde egzozdan gelen sesleri dinleyerek patlak susturucu veya egzoz sýzýntýlarýný bulabilirsiniz.

SÜRÜÞ TESTÝ

·   El frenini indirmeden, otomobili 1. viteste hareket ettirmeye çalýþýn. Eðer hareket ederse el freni çalýþmýyor demektir, dikkat edin.

·   El frenini tamamen indirin ve 1. viteste hareket edin. Anormal bir sarsýlma hissederseniz debriyajda bir sorun var demektir.

·   Çok hýzlanmadan bir kaç kere frene basýp kontrol edin.

·   Otomobili sürün ve dinleyin. 20-40 kilometre hýzla bir duvar boyunca camlarý açarak otomobili kullanýn. Olaðan dýþý vuruntu, gýcýrtý, týkýrtý gibi sesleri tespit etmeye çalýþýn. Duvardan yankýlanan sesler aracýn durumu hakkýnda ip uçlarý verecektir.

·   Tek seferde tam tur dönüþ yapabileceðiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin. Dönüþ boyunca týkýrtýlar geliyorsa ve otomobil düzeldiðinde bu týkýrtýlar kesiliyorsa aks uçlarýnda, burçlarýnda aþýnma var demektir.

·   Düz bir hatta giderken direksiyon düz deðilse veya kontrollü bir þekilde direksiyonu býraktýðýnýzda saða sola çekme varsa rot ayarýnda bir sorun vardýr. Yol düzgün olmasýna raðmen hýzlandýðýnýzda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansý bozulmuþtur, ayar gerekmektedir.

·   Ayný þekilde hýzlandýðýnýzda otomobil saða sola sapýyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanýz lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takýmda (rot, rotiller, akslar, salýncak burçlarý) sorun vardýr.

·   Rot ve balans ayarlarý bozuk bir otomobili, ayarlarýný yaptýrmadan almayýn! Çünkü bazý bozukluklar sadece ayarlardan deðil, bozuk ve pahalý parçalardan kaynaklanmaktadýr.


KAYNAK: http://www.otomax.com/haber_1_16498.html


yeþildaðlý

slm arkadaþlar
siteye yeni üye oldum.nivam yok ama almayý düþünüyorum. k.maraþ andýrýn ilçesindeyim.burda memurum. bulunduðum yer ormanlýk, yaylalýk güzel bir yer. av ve ormanlýk alanlarda gezebilmek için ikinci aracým olacak bir niva almayý düþünüyorum.niva hakkýnda hiç bilgim yoktu. tesadüfen arazi taþýtlarý hakkýnda bilgi için internette dolaþýrken sitenizi buldum ve formdaki niva hakkýnda edindiðim bilgilerden alacaðým aracýn niva olmasýna karar verdim. ancak bazý tereddütlerim var. niva aldýðýmda elim cebimden çýkmayacakmýþ gibi geliyor.usta arkadaþlara sormak istiyorum 1991,1992 gibi nir niva aldým bakýmlarýný yaptýrdým sayalým, masrafsýz ne kadar kullanabilirim? usta arkadaþlar cevaplandýrabilirse sevinirim.birde, satlýk niva ilanlarýný takip ediyorum. ancak yakýn bölgelerde bütçeme uygun gidip bakabileceðim bir taþýta rastlamadým.niva bulmamda arkadaþlarýn yardýmýný bekliyorum.

jamfmx

Yevgeni verdigin bilgiler ýþýgýnda dun baktýgým 1994 model nivanýn durumunu sayende çok daha iyi anladým. Bugun adamla gidip gorusecegim. 2 gundur forumun teknik bolumunu bayagý okudum. Hatta sayenizde baþýma ve gözlerime aðrý girdi uykusuz kaldým :) ellerinize saglýk. Yazýlarýnýzdan neredeyse hepinizi tanýr gibi oldum. Bundan sonra beraber yazýþmak dileðiyle
Rakipsizim Cunku Personeliyim

NÝVA69

Aramýza hoþgeldiniz... Ýnþallah anlaþýr alýrsýnýz ve gönlünüze göre çýkar araç...
2007 LADA 4X4/BAYBURT-KOCAELÝ-ANKARA.

jamfmx

Sevgili Niva Dostlarý,

Aracý az önce aldým ve hemen tamirciye býraktým. Bütün yaðlarýný deðiþtirtiyorum. Bujiler filtreler (yað benzin hava) hepsi deðiþiyor. Ondan sonra da direksyon kutusuna el atacaðým. Forumda da okuduðum üzere sanýrým burçlu. Bu konuyla da ilgili forumlarý okuyup anlamadýðým kýsýmlarda sizden yardým isterim. Çok sevgiler saygýlar
Rakipsizim Cunku Personeliyim

shadowturks

virüs sizede bulaþtý ....
geçmemiþ olsun ....
niva aþkýnýz daim olsun...
bana da 10 yýl önce bulaþtý....
tedaviside yok iyiki... :) :) :)

m.emin43

süper bir baðlantý olmuþ niva almayý düþünen biri yani benim için çok iyi:) ama bunlarý yaparken araç sahibi kýllanýr gibi:DD:D:D

izzet durmaz

bilgisi olanlar yardýmcý olursa sevinirim.almayý düþündüðüm niva 2.aracým olacak sadece ava ve daða giderken hafta sonlarý kullanacaðým. 1.6 motor 1993 model temiz ama hesaplý, yada 1.7 motor 2001 model mi almalýyým. kararsýz kaldým. daha önce nivasý olan biri "1.6 alma lpg ile uyum saðlamýyor " dedi doðrumudur acaba. 1993 model alýrsam sýk sýk arýza yapar mý ne dersiniz

Yevgeni


Selam,

Bakimli oldugu surece (saat gibi calisan bir motor, problemsiz aktarma organlari, gorece curuksuz govde) her yasta arac tarif ettiginiz anlamda isinizi gorur.
Genel tavsiye mumkun mertebe genc arac yonundedir cunku bu aracin zorlanacagini, surekli kullanilacagini dusunuruz hep.

Yuksek model elbette her anlamda daha iyi, lakin elbette problemsiz oldugunu varsayiyorum. LPG sistemleri enjektorlu motorlara problemsiz uygulanabildi, karburatorlu beslemede duzgun akuple edilebilene, problemsiz calisana rastlamadim, duymadim. Karburatoru delik desik etmenin ne ise yaradigini hala anlamadim misal. Herneyse, 2003'e kadar olan enjektorlu modellerin enjeksiyonlari problemli, dolayisiyla LPG sistemleriyle de baslari dertte. Sanirim bu enjektorler icin ozel bir LPG mikseri gerektiginden bahsetmislerdi ama sonuc ne oldu bilmiyorum.

Sadece haftasonlari kullanacaksaniz LPG'yi bosverin. Bulabilirseniz LPG uygulanmamis bir motoru olan ister 1993 ister 2001 bir arac bulun ve alin..



izzet durmaz

teþekkür ederim. 20 nisanda görüþmek üzere

Yevgeni


stil15

Güzel bilgiler, teþekkürler.Bunlara ilave olarak, Özellikle Niva gibi arazi araçlarý için dikkat etmemiz gereken þeyler nelerdir ? aktarma organlarý, þaftlar falan, tecrübeleli arkadaþlardan bu konuda yardým istiyoruz :P
Zaman Çok Hýzlý Geçiyor, Deðerini Bilmek Lazým.

NÝVACI

anladýmki meskenim yaylalar daðlar

Niva67

Merhabalar..

Yedi aydýr bu bölüme mesaj yazýlmamýþ..

Tecrübeli NÝVA sahibi arkadaþlar bir el atsa da, BÝZ DE NÝVALANSAK! diyorum. :)

Diyorum da, nasýl olcek bu iþ, bilemiyorum. ::(

Kayseri iþi olmasýn bu iþ!.. :)

Allanýp-pullanýp, bizim gibi, ahý gitmiþ, vahý kalmýþ eski bir modeli, yeni model diye kakalamasýnlar bize!.. :)

Ýlk bakýþta, modeller arasýndaki dýþ ve iç farklar nelerdir?

Aracýn görüntüsü ile oynamak suretiyle, eski bir modele, yeni model görüntüsü kazandýrabilirler mi?

Yoksa, bizim gibi acemi alýcýlarýn sadýk dostumuz, kaput altýndaki; aracýn seceresini gösteren yafta(etiket) midir?

Tofaþ direksiyonlu bir NÝVA görürsek, hayra alamet midir?

Bir de merakýmý mazur görün; aracýn yaftasýndaki VIN numarasýndaki (VIN KODU) harf ve rakamlar, NÝVA araçlarýnda neyi ifade eder?

Biraz fazla oluyorum, farkýndayým ama; büyük bir ihtimalle son sahibi olacaðým bir araçta tufaya gelmek istemiyorum.

Merakýmý celbeden bu sorulara cevap yazma zahmetine katlanacak arkadaþlara, þimdiden çok teþekkürler..

Saygýlar, sevgiler..

muhammedcelik1983

Bildigim kadarý ile 1995 modelden öncekilerde iç mekanda göðüs dýþ mekanda arka stoplarýn konumu farklý motor 1.6 tofaþ direksiyonuna gelirsek ben tofaþ dýþýndaki araçlara yakýþtýramýyorum niva direksiyonu dururken neden tofas direksiyonu takarlar ki  ???