Arazi vitesleri ne zaman kullanýlmalý

Başlatan dogan54, Haziran 05, 2009, 10:46:53

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 2 Ziyaretçiler konuyu incelemekte.

kenancaglayan26

benim aractada kilite alýnca arac firen yapmýþ gibiyavaþlýyor kasýlýyor ve zor hareket ediyor bu sizin araclardada oluyormu yoksa benim kecide mi sorunvar
... YOL OLSADA OLUR OLMASADA ...

Yevgeni


Kilit dediðin aðýr devir ise, normal.
Yok orta diff kilidi ise, daha da normal..


kenancaglayan26

Alıntı yapılan: YEVGENI -  Şubat 18, 2010, 02:39:54
Kilit dediðin aðýr devir ise, normal.
Yok orta diff kilidi ise, daha da normal..


Abi dif kilitinden bahsediyordum normalde bu kiliti agýr devir harici hic kullanmadým birçok yerdede lazým olmuyor cok agýr camurlarda kullandým.
Dormal olmasýna sevindim teþekkürederim cevap için SAYGILAR...  :D
... YOL OLSADA OLUR OLMASADA ...

Yevgeni


Gücü öne ve arkaya eþit daðýtmak üzere kilitliyor.
E adý üzerinde kilit ve ciddi kasýyor. Zaten kranktan diferansiyellere kadar bir ton diþli sisteminden geçiyor güç. Normal hali bile görece kasýntýlý..


Almanyalı

vllahi abiler ben acemilik zamanýmda cok olan bir hendege düþtüm oradan kimse bu araba cýkmaz bir traktör bulalým dediler normal takviyede tam hendegi atlacam lastikler patinaj cekiyor geri geri kayýyoruz balçýk gibi camur var gece saat 3 ormandatýz küçük kilit kolu devreye aldým birdaha yukarý zorladýk tam cýkarken sag sol yapmaya baþladýk büyük bir ses ama oradada hendek ten cýktýk oraya buraya birsþey yok araca bindik yürüyoz takýr takýr ses indik baktýk ön difransiyel baglantýlarýný kýrmýþ acemiligimiz dedik ön þaftý söktük arazi kilitini taktýk yola devam arazi kiliti takýlýyken direksiyonu yarýmtura gelince cok kasýyor peki ustalarýma sorayým ormandayýz aþýrý camur var rampa yukarý týrmanýyoruz agýr agýr cok keskin virajhlar var arazi kiliti kilitli virajda kasma yapýp difransiyeli kýrmazmý veya kasýntýdan difrasiyelel baglantýsýný kasýntýdan koparmazmý ben bu yüzden korkudan küçük kilidi kullanmýyorum cünkü asfaltta dönerken kilidi deniyorum araba bir yeri koparacak ðibi tam camurlu virajda bunu kullanamassak ne yapabiliriz abi ve ustalarýma selammlarrr

ömeryýlmaz

mrb..bn aranýza yeni katýldým 18 yasýnda bi gencim babamýn niva hastalýðý war 2010 model bi nivamýz war..ava giderken doðal olarak zorlu yerlerdende geçmeye çalýþýyorum..fakat arazi vitesleri hakkýnda aþýrý bi bilgiye sahip deðilim siz ustalarýma soracaðým bi iki soru war..ortanca viteste ortaya almamýzdaki maksat ne ?? ne iþe yarýyor anlamýþ deðilim ortaya çektiðim zaman viteste olsa daha araba yerinden oynamýyor beni bilgilenidirirseniz çok m.olurum tþklr

yusuf

#21
Pekala, ben bildiklerimi sana aktarmaya çalýþayým

VÝTESLERÝ HÝSSETMEK

Önce vites kollarýný öðrenelim.

Koltuklara yakýn olan ve diðerinden uzun olan "aðýr devir vites kolu"  dur. Karýnca vites kolu olarakta adlandýrýlýr. Bu arazi þanzumanýn devreye sokup aracý güçlendirir, motor fren güçünü arttýrýr.

Motora yakýn olan kýsa kol ise "kilit vitesi kolu"  dur.

Standart kullanýmda düz  " V " harfi gibi olmalýdýrlar.

Her ikiside kullanýldýðýnda ise ters v harfi. Yani elinizin iþaret ve orta parmaklarýný açýp yukarý tuttuðunuzda standart, aþaðý çevirdiðinizde de kilit + aðýr durumu olur.

Bu iþaret genellikle çamura girerken heyacandan kilitlemeyi unutanlara hatýrlatmak için de kullanýlýr




Þimdi, eðimli bir rampa bulun.

1. Þehir kullaným þekli ile rampayý çýkýn.

geri dönüp özellikle hiç gaza ve frene dokunmadan inin.

çýkýþta motorun zorlandýðýný, iniþte aracýn hýzlandýðýný hissedeceksiniz.



2. Aracý yalnýz aðýr devir vitesine takýn  ( kilitlemeyin ) Tekrar yukarý çýkýp yine gaz vermeden inin. Aracýn daha rahat çýktýðýný, inerken de bir önceki kadar hýzlanmadýðýný daha yavaþ indiðini hissedeceksiniz.

Bu aðýr devir çýkarken motor güçünü arttýrýr. Ama en önemli fonksiyonu inerkendir. Motor freni (kopmresyon deniyor galiba) arttýrýr.

Dik, ýslak ya da karlý rampalardan inerken fren yapmamak esastýr. Fren yaptýðýnýzda mutlaka bir tarafa dönersiniz. Bu durunlarda 1 vites ve aðýr devir kullanarak inerseniz baþýnýza bir dert gelmez.  


Harun

Yusuf abi harika olmuþ resimli falan süper anlatým ;D

babacandar

Ömeryýlmaz kardeþim,
Ortanca uzunlukta olan vites kolu yalnýzca araba durduðunda geçer ve çýkar hareket halinde iken geçmez ve çýkmaz.
Sorduðun husus benim anladýðým kadarý ile tam ileri deðil de orta konuma getirince neden yürümediði sanýrým... Orta konuma getirdiðinde vites boþtadýr.
Normal vitese de takýlý olsa yürümez.(Tekerlekler arabanýn üzerinde iken balans yaptýrýrken bu konumda yaptýrmak gerektir.)
Yürütmek için Yusuf Abey'in anlattýðý þekilde devam etmen gerek..

Ýyi çalýþmalar,

yusuf

Bir de araç çekilirken aðýr devir vitesini boþa almak gerekir.

vehbi

merhabalar
vites kullanýmý konusunda bilgiler ve deneyimler çok yerinde lakin ben daha çok mekanizmayý öðrenmek isitiyorum..

açsam biraz :
*** normal asfalt V konumunda sürekli dört ceker halinde iken (takviyesiz) çok teknik tabir kullanmadan :( sistem nasýl çalýþýr.. motordan hangi hareket nereye ne þekilde aktarýlýr , dört teker her zaman ayný hýzda ve eþit güçte mi döner..gibi..

*** sadece takviye devreye alýndýðýnda ne olur da ( elbetteki küçük diþliden büyük diþliye geciþtir ama nerde nasýl olur  ) aracýn gücü artar... bu durumun yukarýdaki halden tek farký aracýn daha güçlü olmasý mýdýr? hararete etkisi nedir?

*** kilit kolu kýsa kol devrede ( takivye ile beraber ki kanýmca sadece kilit kullanmak zaten çok mantýklý deðildir.. zor koþullardayýz ne de olsa ve güce de ihtiyac var).:
yine  mekanizma neler yapýyor hangi lastik nasýl davranýyor.. ne tür bir sensor veya mekanizma patinajdaki gücü baþka yere daðýtýyor...

diyeceksiniz yahu bu nasýl soru/ sorular ..:(
valla her tarafý kapalý sadce bilgi iletim mesajalrý olan arabalarý kullandým yeteri kadar ve inanýn bu denli bað kuramadým.. zira insan sevdiðini daha cok tanýmak istiyor.. 8)
haldun abinin arabadan cýkan tüm kaðýtlarý okudum ama yetmedi dolaysýyla teknik bir kaç çzim veya görsel mazleme ile destekli mesaj çok güzel bir arþiv de olacaktýr.
slmlar










"free as a bird"

Yevgeni

Normal asfalt V konumunda sürekli dört ceker halinde iken (takviyesiz) çok teknik tabir kullanmadan :( sistem nasýl çalýþýr.. motordan hangi hareket nereye ne þekilde aktarýlýr , dört teker her zaman ayný hýzda ve eþit güçte mi döner..gibi..

Tüm vitesler normal durumunda iken, yani bu tarif edilen pozisyonda sistem gücü arkaya %60 öne %40 olarak daðýtýr. Volandan gelen hareket, önce þanzuman, akabinde orta diferansiyele ulaþýr. Orta diferansiyelin görevi gücü öne ve arkaya paylaþtýrmaktýr (ön ve arka þaft vasýtasýyla ön ve arka diferansiyel).

Sadece takviye devreye alýndýðýnda ne olur da (elbetteki küçük diþliden büyük diþliye geciþtir ama nerde nasýl olur ) aracýn gücü artar... bu durumun yukarýdaki halden tek farký aracýn daha güçlü olmasý mýdýr? hararete etkisi nedir?

Takviye dediðimiz aðýr devirdir. Bisiklet vitesleri gibi düþünün, en düþük diþli olayý (rampa çýkarken kullanýlan). Aðýr devir (low drive) devreye alýndýðýnda doðal olarak sürat düþer, torku artýrmýþ olursunuz (bütün güç patinaja düþmediðiniz sürece yere aktarýlmýþ olur). Hararete etkisi ise, uzun süre aðýr devirde yürürseniz araç hýzlý olmadýðýndan kelli (motor devrine de paralel) radyatörü tam olarak soðutamamýþ olursunuz, fan açar. Eski tip motorda böyle bir dert yok, sonuç olarak pervane motorla birlikte dönüyor.

kilit kolu kýsa kol devrede (takivye ile beraber ki kanýmca sadece kilit kullanmak zaten çok mantýklý deðildir.. zor koþullardayýz ne de olsa ve güce de ihtiyac var).: yine  mekanizma neler yapýyor hangi lastik nasýl davranýyor.. ne tür bir sensor veya mekanizma patinajdaki gücü baþka yere daðýtýyor...

Kilit dediðimiz de orta diferansiyel kilididir. Bunun da olayý öne ve arkaya eþit daðýlmayan (%40-%60) gücü eþitlemektir (%50'þer). Tüm lastiklere aktarýlan güç eþitlenmiþ olur (ideal koþullarda, patinaja düþmediðiniz sürece). Dolayýsýyla misal rampa çýkarken (çamurlu-çamursuz), arkalar iterken önler boþa kürek sallamamýþ olur. Mekanik olarak þöyle olur diþlilerin durumu diyemem (açýp bakmak lazým malum usta deðilim ama ustalar açýklar). Sensör yok, sadece diþlilerin yer deðiþtirmesi var diyebilirim lakin. Orta diferansiyeli kilitlemek sadece güç aktarýmýný eþitler, lastiklerdeki patinaj durumu diferansiyel etkisi yüzündendir. Bu yüzden diferansiyellere kilit koymak gerekir, dolayýsýyla orta diff kilidini normal diferansiyel kilidi olarak düþünmek yanlýþtýr, benzer þekilde çalýþýr (sanýyorum) ama her akstaki her iki tekerin dönüþünü sabitlemez..

vehbi

yavuz abi
üþenmemiþ açýklmalarda bulunmuþsun teþekkür ederim lakin sankim seni meþgul edeceðim daha:

1. konumda yani arazi konumunda : 60/ 40 daðýlýmý þu anlama gelmiyor mu.. 60 lýk teker daha cok dnecek 40 lýk dahaz az.. bu sorun deðil mi? bir tarag kalcak dieðeri gidelim diyecek.. ???? yoksa gücü tekere aktarýlan çzgisel hýzdan baðýmsýz mý düþünmem lazým bilemedim þimdi..

2.takviye yada orta kol 1.duruma   baðlý olarak anlaþýlan biþey aslýnda..yani sistem tek merkezi bir deðiþm ile güçleniyor.. bu da musluðun baþý olmalý . sanýrým hareketin ilk alýndýðý merkez diþli küçülüyor ordan þanzýmana daðýlýyor dieðr türlü mantýksýz olur..kýsmen daha kolay anlaþýlýr bi durum..

3.anlattýklrýnýza göre kilit aslýnda dört tekerinde yere bastýðý kaygan yerlerde performans artýcý olabilir.. zira 60/40 lýk bir daðýlýmda tutunan 60 lýk tekerler ise bunlarý 50 düþürmenin yani eþitllemenin dez avantajý olacaktýr.. yani askýda kalan hangi tekerin olduðuna uygun hareket etmek gerekir deðil mi?
bir de 50/50 güç daðýlýmlý bir durumda uzun süre gtimenin nasýl sakýncasý oluyor ??

aslýnda ben gibi yenice olan "çaylak"larýn biraz da görsel destek ile eðitilmesi çok hora geçecektir..
slmlar

"free as a bird"

vehbi

Alıntı yapılan: mabool -  Aralık 14, 2010, 12:03:23
yavuz abi
üþenmemiþ açýklmalarda bulunmuþsun teþekkür ederim lakin sankim seni meþgul edeceðim daha:

1. konumda yani arazi konumunda : 60/ 40 daðýlýmý þu anlama gelmiyor mu.. 60 lýk teker daha cok dnecek 40 lýk dahaz az.. bu sorun deðil mi? bir tarag kalcak dieðeri gidelim diyecek.. ???? yoksa gücü tekere aktarýlan çzgisel hýzdan baðýmsýz mý düþünmem lazým bilemedim þimdi..

2.takviye yada orta kol 1.duruma   baðlý olarak anlaþýlan biþey aslýnda..yani sistem tek merkezi bir deðiþm ile güçleniyor.. bu da musluðun baþý olmalý . sanýrým hareketin ilk alýndýðý merkez diþli küçülüyor ordan þanzýmana daðýlýyor dieðr türlü mantýksýz olur..kýsmen daha kolay anlaþýlýr bi durum..

3.anlattýklrýnýza göre kilit aslýnda dört tekerinde yere bastýðý kaygan yerlerde performans artýcý olabilir.. zira 60/40 lýk bir daðýlýmda tutunan 60 lýk tekerler ise bunlarý 50 düþürmenin yani eþitllemenin dez avantajý olacaktýr.. yani askýda kalan hangi tekerin olduðuna uygun hareket etmek gerekir deðil mi?
bir de 50/50 güç daðýlýmlý bir durumda uzun süre gtimenin nasýl sakýncasý oluyor ??

aslýnda ben gibi yenice olan "çaylak"larýn biraz da görsel destek ile eðitilmesi çok hora geçecektir..
slmlar


mrb
kendi mesajýma kendim cvp yazayým,
dah cok okudukca ,bazý sorularýmýn cvbýný kendim bulamýyorum , bazý sorularýmýnda yersiz olduðunu farkediyorum.
ama bu aktarma konusu pek muhim bir mevzu olduðu için daha bir kavranýlmalý gibime gelyor.
slm
"free as a bird"

bkerti

Tekrar merhaba,

haftasonu oldukça dik bir yokuþa 2. vitesle girdim. Devir düþtü iyice 1 e alayým derken nolduydsa oldu stop ettirdim. Ýlk defa arazi viteslerini kiliteyeyim dedim.  Kilitlediðimde yanan turuncu ýþýðý arýza zannederek çok üzüldüm. Onun arazi lambasý olduðunu bilmiyordum çünkü. Ayaðýmý frenden çekip gaza bastým müthiþ bir süratle geriye kaçýrdým büyük kayalardan birine vurmam ya da þarampole kaçýrmam an meselesiydi. Çünkü çok iyi bir þoför deðilim ve ilk aracým nivam onu da bir ay önce aldým. Meðerse takviyeyi takýnca normal vitesi de kullanmam gerekiyormuþ :) ben bu aracý nasýl kullanacaðým? ciddi ciddi endiþeleniyorum. Yarým debriyaj yapmadan nasýl kalkýcam mesela?  Yarým debriyaj yapýnca debriyaj balatasý bitiyormuþ sanýrým niva da. Bir aydýr forumu okuyorum sýk sýk anlamaya çalýþýyorum. Mesela arazide baþ parmak kaldýrma olayýný yaptým gerçekten kýrýlmaktan kurtardý. kafamda o kadar çok soru var ki ... Arabama kendime çevredekilere kendi hatalarýmla zarar vermekten çekiniyorum.