Niva 1600 cc motor gücü çekiþ yakýt tüketimi performans sorunlarý

Başlatan cenker, Nisan 29, 2011, 03:21:19

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

cenker

vakum ve santrifuj avans sizin düþündügünüz gibi çalýþmýyor,
santrýfuj avansýn bir skalasý vardýr distiributörün içinde, oda 12 derecedir nivada, vakum avans tablasý bu düzenegin üstünde 9 dereceyi veriyor, yani sanritfujdan 12 derece, vakumdan 9 derece statik avans + dinamik avans 21 derece diye bir sey yok.
bu arada sizin çizgiler ise su sekilde;
buyuk cizgi 0 derece
ilk cizgi 5 derece,
2nci cizgi 10 derece
umarým hata sadece rolantideki avansý hatalý ayarlamanýzdandýr, 5000 devirde 30 derece tehlikeli bir avans,
santrifuj düzenegin yaylarý kurcalanýp iyice laçka durumda olsa hadi 4-5 derecelik artý etkisi olur,
1500-2000 de sabit 20 derecelerde dogru degil, anladýgým siz 8 derece diye 12 derece felan avans ayarlýyorsunuz rolantide,
genede senteyi kontrol ettirin derim.
avansýda bahsetiklerimi dikkatlice tekrar okuyarak gözden geçirin  ;)
divers do it deeper

edirne daðcýsý

bendeki bilgiler öyle demiyor ama.    3- 00 derece timing mark
2- 5 derece  timing mark
1- 10 derece timing mark

edirne daðcýsý

böyle bir vakumla,santrafüþün çalýþma sahasýný anlatýyor.benim ateþleme elektronik.bolluðu felan yok.                                                        I. Vacuum advance unit performance:
A - timing angle, degrees
P - vacuum, gPa (Hg mm)
II. Centrifugal advance unit performance                                            A - ignition timing, degrees
n - distributor shaft rotation rate, RPM

edirne daðcýsý

Avans ayarý videosu fazla iyi bir çekim deðil ama kasnaktaki iþaret iyi gözüküyor.hem tabanca,hem foto makinasý birde gaz vermek kolay deðil.             http://www.youtube.com/watch?v=ggEQwCIOOKc

cenker

o çizgiler kamþaft sente zamanlamasý için,kafanýz karýþmýþ biraz ..
sizde elektronik ateþlememi var platinlimi ?
bu konularda yeterli teknik bilginiz yoksa kurcalamayýn derim  ;)
divers do it deeper

edirne daðcýsý

elektronik ateþleme var.peki siz nasýl ayarlýyorsunuz avansý tabancayla ?

cenker

divers do it deeper

karakeçi67

cenker tekrar merhaba þimdi eve gelirken ölçtürdüm eksozu

LPG deðerleri:                 benzin deðerleri
CO  :00.06 %vol              CO   : 00.28 %vol
CO2 :08.2  %vol              CO2  :10.90 %vvol
HC  :  563 ppmVol            HC   : 264
O2  :07.51 %vol              O2   :04.91
Lambda: 1.571               Lambda :1.280

yorumlarýný bekliyorum
Murat 1972
kara keci 1991

cenker

epeydir egzost emisyon deðerlerinin neler anlattýgýna deðinmek istiyordum, hadi inceleyelim  ;)

Eksos emisyon pulu olan bir istasyonda ölçüm yaptýrdýgýnýzda, ekzost gazlarýndan

Hidrokarbon (HC),
Karbon monoksit (CO),
Oksijen (O2)
Karbon dioksit gazlarý (CO2)
Lambda nýn deðerlerini görürsünüz.
Kimi cihazlardada azot oksitleri ( NOX) de görmek mümkündür.

Basitçe özetlersek;
hidrokarbon yanmayan gazlarý, karbon monoksit zengin/fakir karýþýmý, oksijen kullanýlmayan/açýða çýkan oksijen miktarýný,karbon dioksit açýða çýkan karbon dioksit gazý miktarýný belirtir.

LAMBDA ise;

Benzin ile havanýn ideal karýþým oraný olarak, 14,7 birim hava ile 1 birim benzin karýþýmý olduðu tespit edilmiþ.

LPG de ise lambda oraný 15,6/1.  (lambda 1.060) LPG daha fazla hava ile ideal orana ulaþýyor.

Lambda deðeri, arttýkça yani 1.000 dan yukarý (1.1 vb.) çýktýkça fakir karýþým, eksildikçe yani 1.000 den aþaðý (0.990 vb.) indikçe zengin karýþýmý ifade eder.

0.990 ilâ 1.010 arasýndaki deðerler normal kabul edilebilir.

Yanma sonucu oluþan egzoz emisyonlarý aracýn motor verimliliði hakkýnda önemli ipuçlarý verir. Bunlar iredelenerek  araçta arýza tespiti yapýlýr.

-Yüksek Karbonmonoksit (CO) genelde zengin yakýt karýþýmýný gösterir.  (zengin karýþým- hava yakýt karýþým oraný 14.7 nin altýnda ve Lambda 1.0' dan düþüktür.
CO yanma verimliliðinin göstergesidir. Bir aracýn egzosutndaki CO miktarý doðrudan hava- yakýt oranýyla baðlantýlýdýr.  Yüksek CO, tam yanma için ihtiyaç duyulan miktarlardan daha az O2 temininden kaynaklanýr.
Yüksek olmasý çok zengin karýþým nedeniyle olur, silindir yanma odasýnda  cok fazla yakýt veya yetersiz hava vardýr.  (AFR ölçüm sonucu 14.7 den düþüktür, Lambda 1.0 dan düþüktür.)

Yüksek karbonmonoksit emisyonlarýna sebep olabilecek nedenler:
* Düþük rölanti hýzý
* Karbüratörlü araçlarda karbüratör þamandýra devresinde arýza,
* Kirli veya týkalý hava filtreleri
* Aþýrý kirli veya bozulmuþ yað, yahut araca uygun olmayan yað.
* Düþük yetersiz avans
*Ateþleme sisteminin verimini düþürecek düþük voltaj, ömrünü tamamlamýþ akü.

-Yüksek hidrokarbon (HC) ölçümleri genel olarak ateþleme yetersizliðinden veya tam yanma olmamasýndan ötürü yanmamýþ yakýtýn egzozdan atýlmasýnýn göstergesidir.
Ortak nedenler; hatalý ateþleme sistemi,düzgün olmayan hava yakýt karýþýmý.
* Bujier nedeniyle tamamlanmamýþ yanma.
* Uygunsuz ateþleme avanslarý,
* Hasar görmüþ ateþleme kablolarý
* Motorda kompresyon düþüklüðü
* ECM-ECU arýzasý
* Katalitik Konvertör arýzalarý

-Yüksek oksijen (O2) ölçümleri fakir hava- yakýt oranýný gösterir. (AFRhava-yakýt oraný 14.7 den yüksek, Lambda 1.0 den büyük). neden olabilecek durumlar:
* Fakir karýþým
* Vakum kaçaklarý (emme manifoldu, karbüratör.)
* Ateþleme problemleri hatalarý .

-Düþük O2 zengin yakýt karýþýmýný gösterir. (AFR hava-yakýt oraný 14.7 den düþük, Lambda 1.0 den düþük). Hava yakýt ayarý gözden geçirilmelidir.
-Yüksek karbon dioksit (CO2) ölçümleri neredeyse ideal olan hava- yakýt oranýný ve verimli yanmayý gösterir.
-Düþük karbon dioksit (CO2) ölçümleri ya çok zengin veya da cok fakir karýþýmý, egsoz sistemi kaçaklarýnýn göstergesidir.

Düzgün irdelenebilir, güvenebilecek bir ölçüm için, araç muhakak fan devreye girecek durumda ýsýltýlmýþ olmalýdýr.
Araç rolantide ölçüm yapýlarak daha sonra 3500 devire çýkartýlarak deðerlerin deðiþimleri gözlenir ve aþaðýdaki durumlar deðerlendirilir.
yüksek devirde rölantiye göre HC ve CO deðerleri düþmezse ateþleme, yakýt veya hava yollarýnda problem var demektir.

lambda deðeri 0.980 deðerine ayarlanýp 3000-3500 arasý devirde ayni deðerde olduðu gözlenmelidir. Deðer 0.900 lere düþerse hava yetersiz olup benzin oraný yükselmiþ (Zengin karýþým) demektir.

LPG' de lambda 1.060 fakir kariþýma ayarlanmalý sonra yüksek devirde (3000-3500) tekrar ölçülmeli ayni deðer gözlenirse ayar bitmiþ demektir. Lambda düþerse hava yetersiz demektir. Hava yollarý (mixer hava filtresi) gözden geçirilmelidir.

Eksozt ölçümlerinde geçerli emisyon legislasyonuna göre araç tipine göre göre olmasý gerekn deðerler aþaðýdaki gibidir;

Platinli araçlar :
CO vol % : (0.5-2.5)
CO2 vol % : (13-16)
Hc ppm :  (< 300)
O2 vol% : (< 2.0)

Elektronik ateþlemeli araçlar:
CO vol % : (0.5-1.5)
CO2 vol % : (13-16)
Hc ppm :  (< 300)
O2 vol% : (< 2.0)

Katalizatörlü araçlar (E2 Araçlar):
CO vol % : (< .0.5)
CO2 vol %  : (> 14.0)
Hc ppm :  (< 100)
O2 vol% : (< 2.0)

Katalizatörlü araçlar (E3 ve üstü Araçlar):
CO vol % : (< .0.1)
CO2 vol % : (> 14.0)
Hc ppm :  (< 20)
O2 vol% : (< 2.0)

son olarak belirtmekte fayda var, motor herne kadar ideal degerlerde olsada debriyaj sistemi sanzýman diger yürüyen aksam lastikler, ve sürüþ tarzý yakýt tüketiminde etkendir. motorunuz düzgün ayarlý olsada fazla yakýt tüketiminiz olabilir  ;)
divers do it deeper

cenker

Alıntı yapılan: karakeçi67 -  Ocak 10, 2012, 05:22:45
cenker tekrar merhaba þimdi eve gelirken ölçtürdüm eksozu

LPG deðerleri:                 benzin deðerleri
CO  :00.06 %vol              CO   : 00.28 %vol
CO2 :08.2  %vol              CO2  :10.90 %vvol
HC  :  563 ppmVol            HC   : 264
O2  :07.51 %vol              O2   :04.91
Lambda: 1.571               Lambda :1.280

yorumlarýný bekliyorum

muratýn aracýnýn deðerlerine baktýgýmýzda;
lamdanýn yüksek, aracýn benzindede lpg dede fakir karýsýmda çalýþtýgýný görüyoruz,

fakir karýsýmda araç yürümekte zorlanacagýndan daha fazla gaza yüklenirsiniz, araç yakýt tüketimi artar, motoru çok sýkýþtýrdýgýnýzda detonasyonlu çalýþma olacagýndan
motora hararet yaptýrarak hasar verebilirsiniz özelikle lpgde fakir karýsýma çok dikkat !
benzindeki degerleri inceledigimizde lambdada aracýn fakir karýsýmda oldugunu,
hc co co2 degerlerinde çok kötü olmayan yanma oldugunu görüyoruz.
ladalara cokca uygulanan tofas hava filtrelerin filtre çanagýna tam oturmayýp aralýk kalmasýndan ötürü aracýn fazla filtre edilmemiþ hava çekiyor olabilir.

lpgdeki degerlere göz atýnca hc degerinin yüksek oldugunu görüyoruz, diger degerlerin çok kötü olmamasýndan, araçta lpg ye uygun olmayan bir buji veyahut ömrünü tamalamýs bujiler oldugunu düþünmekteyim.

aracýnýn termostatýnýn saglamlýðýný kontrol etmeli mixer baglantýlarýný gözden geçirerek ayar akabi ölçümle dogru noktayý yakalamalýsýn  ;)
divers do it deeper

niva07

Cenker bey, ilgili ölçümler yapýlýrken motor ýsýsý önemli mi ? önemli ise, ne kadar süreli bir kullaným sonrasýnda en saðlýklý ölçüm alýnabilir. ölçüm sonuçlarýný þaþýrtabilecek parametreler var mý, hava sýcaklýðý, ölçüm yapýlan yerin rakýmý vs.. gibi ?  Ayrýca þnorkel kullanýmýnýn bu deðerlere yansýttýðý bir avantaj dezavantajdan sözedilebilir mi ? teþekkür

karakeçi67

aracý ilk aldýðým da filitre çanaðýnýn kapak çevresi ve hava giriþ yerinin bir kýsmý koli bandý ile bantlanmýþtý ben motora bakým yaptýrdýktan sonra o bantlar bir daha yapýlmadý benimde sen þimdi söyleyene kadar iþe yaramýþ olacaðý aklýma gelmemiþti acaba öyle bir uygulama neden yapýlmýþtýr iþe yarýyormudur yine yapmalýmýyým

ayrýca burda bu konuyu açmadan önce ustaya gidip sarfiyat fazla dediðimde kýþýn normaldir ben bile yazýn 10 liraya gittiðim yere þimdi 20 ye gidiyorum diyor bu mümkün mü kaldýki burada kýþ falan olmuyor sen biliyorsun

kýsaca doðru anlamýþmýyým öðleden sonra gittiðim de sanayiye; sonuçlarý gösterip fakir karýþým var diyorum(herhalde bakýnca onlar da anlar ???)hava filitresini kontrol ettiriyorum,termostat ve mikseri kontrol ettiriyorum (aklýma gelmiþke arabanýn harareti fazlasýyla normal ibre 90 a bile fazla yaklaþmýyor tabii bozukdeðilse ibre)

bujiler 1.5 ay önce sýfýr takýldý acaba uygun deðil mi (eðer bunuda bilmiyorlarsa ben bu çiçek oto ya niye gidiyorum)
Murat 1972
kara keci 1991

Harun

Cenker emisyon ölçümü ile ilgili paylaþým harika oldu,eline saðlýk.

cenker

Alıntı yapılan: niva07 -  Ocak 12, 2012, 11:57:42
Cenker bey, ilgili ölçümler yapýlýrken motor ýsýsý önemli mi ? önemli ise, ne kadar süreli bir kullaným sonrasýnda en saðlýklý ölçüm alýnabilir. ölçüm sonuçlarýný þaþýrtabilecek parametreler var mý, hava sýcaklýðý, ölçüm yapýlan yerin rakýmý vs.. gibi ?  Ayrýca þnorkel kullanýmýnýn bu deðerlere yansýttýðý bir avantaj dezavantajdan sözedilebilir mi ? teþekkür

Düzgün irdelenebilir, güvenebilecek bir ölçüm için, araç muhakak fan devreye girecek durumda ýsýltýlmýþ olmalýdýr.
Araç rolantide ölçüm yapýlarak daha sonra 3500 devire çýkartýlarak deðerlerin deðiþimleri gözlenir ve aþaðýdaki durumlar deðerlendirilir.


motor ýsýsý önemli en az bir kac defa fan acýcak kadar sýcak olmalý motor.
eski tip karbüratörlü aracta ibrede 95 de olmalý hatalý lpg devresi su baglntýlarýndan ötürü motor ýsýnmýyosa düzgün bir ayarýnýz zaten olmaz.

ortam sýcaklýgý çok etkileyici degildir. karbüratörlü aracta snorkelde takýlýnca ufak bir ince ayar ister. (hava emiþ yolu uzadýgýndan  ötürü) enjeksiyonluda ecu sensör degerine göre kendini adapte eder.

karbüratörlü arac irtifa farklýlýklarýna göre hava yakýt ayarý adaptasyonu ister.
divers do it deeper

cenker

Alıntı yapılan: karakeçi67 -  Ocak 12, 2012, 11:58:06
aracý ilk aldýðým da filitre çanaðýnýn kapak çevresi ve hava giriþ yerinin bir kýsmý koli bandý ile bantlanmýþtý ben motora bakým yaptýrdýktan sonra o bantlar bir daha yapýlmadý benimde sen þimdi söyleyene kadar iþe yaramýþ olacaðý aklýma gelmemiþti acaba öyle bir uygulama neden yapýlmýþtýr iþe yarýyormudur yine yapmalýmýyým

ayrýca burda bu konuyu açmadan önce ustaya gidip sarfiyat fazla dediðimde kýþýn normaldir ben bile yazýn 10 liraya gittiðim yere þimdi 20 ye gidiyorum diyor bu mümkün mü kaldýki burada kýþ falan olmuyor sen biliyorsun

kýsaca doðru anlamýþmýyým öðleden sonra gittiðim de sanayiye; sonuçlarý gösterip fakir karýþým var diyorum(herhalde bakýnca onlar da anlar ???)hava filitresini kontrol ettiriyorum,termostat ve mikseri kontrol ettiriyorum (aklýma gelmiþke arabanýn harareti fazlasýyla normal ibre 90 a bile fazla yaklaþmýyor tabii bozukdeðilse ibre)

bujiler 1.5 ay önce sýfýr takýldý acaba uygun deðil mi (eðer bunuda bilmiyorlarsa ben bu çiçek oto ya niye gidiyorum)

motor bakýmýnda subap ayarý yaptýlar ise bantlarýn sökülüp atýlmasýna þaþmamalý,

araca uygun mixer takýlý ise lpg için su devresi düzgün ise motor 95 dereceye cýkabiliyor ise ideal lambda ayarý kolaylýkla yakalanýr.tabiki saglýklý bir motorda.

degerlerden gördügüm aracýnýn avansý düzgün.ama benzine göre
ama lpg biraz fazla avans ister (nivada +2 derece) uygularsan bujilerinde düzgün ise yakýtýn biraz daha düzelecektir.

eger arac 95 dereceleri lpg de görmuyorsa ofsayt su devresi baglantýn vardýr. yakýtýnýný % 10-15 artýrýr. termostatýnda acýk kalmýs olabilir.

ellerindeki bujiyi tak gitsin mantýgý ile lpgye uygun olmayan buji takmýþ olabilirler. sen bujide ne yazdýgýný kontrol et.

aracla gidip emisyon pulu ölçümü yaptýrdým arac fakir karýsýmmýþ dersen ufak bir ince ayar yaparlar.
divers do it deeper