AYNA MAHRUTÝ DEÐÝÞÝMÝ

Başlatan Yevgeni, Ekim 07, 2010, 01:57:39

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Harun

evet sabah erkenden dayandýk Reis in kapýsýna...
ama biraz erken dayanmýþýz,Yusuf abiyle ben vardýk sadece ;D

ben akþam altýda çýkarken liftin birinde Yusuf abinin araç toplanýyordu,diðerinde Hakan abinin (H@K@N) arac sökülüyordu. :o

çok fotoðraf çektim,hepsi Yusuf abide...

yusuf



Henüz net sayýlabilecek tek bir sonuç var.

bu oranla 0 -100 km hýzlanmasý  test sonucu.

Önce testi nasýl yaptýðýmýzý anlatayým.



Reis direksiyonda ben yan koltukta düz bir yol bulduk.

Gps'i ve kronometreyi açtýk

1,2,3 deðip gazladý reis. Takometre saatinde ibre kýrmýzýya gelince vites deðiþtirdi.




modifikasyondan önce:

1. denemede   21 saniyede  0 dan 100 km ye çýktýk (hafif rampa aþagý idi)


2. denemede   26 saniyede  0 dan 100 km ye çýktýk


3, denemede  26 saniyede  0 dan 100 km ye çýktýk


ortalamasýna 24 saniye diyelim.

modifikasyondan sonra

Ayný yolda bir kez deneme yapabildik o da yeterli bence çünkü aradaki fark çok büyük

36 saniyede  0 dan 100 km ye çýkabildik.


Harun


hakanbusa

Aracý Reis kullandýysa normaldir. Adamýn akþama kadar þarzý tükenmiþtir. ;D

Harun

aracýn azami çýkabileceði hýzda bir deðiþiklik olmuþ mudur?

dogan54

Alıntı yapılan: yusuf -  Ekim 16, 2010, 11:13:08


modifikasyondan önce:
3.denemede  26 saniyede  0 dan 100 km ye çýktýk
ortalamasýna 24 saniye diyelim.
modifikasyondan sonra
Ayný yolda bir kez deneme yapabildik o da yeterli bence çünkü aradaki fark çok büyük
36 saniyede  0 dan 100 km ye çýkabildik.


Bu oranlarla arazide harika olur keçi..
Düz yolda geç hýzlanýr belki ama ayaðýnda gazý/gücü  hissedersin.
Güle güle kullanýn.
4x4 baska,
NiVA baska..

dogan54

Alıntı yapılan: Harun -  Ekim 17, 2010, 11:51:15
aracýn azami çýkabileceði hýzda bir deðiþiklik olmuþ mudur?


Olmuþtur..
Motor gücü/torku sebebiyle 5. viteste yapamadýðý hýzý þimdi yapar.
Niva katalogunda azami hýz 4. viteste 137 Km. yazar.
Yani 5. viteste azami hýza çýkamaz niva,gücü/torku yetiþmez.
Ayna mahrutiyi deðiþtirerek süratten kaybedip güçten kazanýldýðýndan,
5. viteste tekerleklere aktarýlan güç/tork hýzý arttýracaktýr.
4x4 baska,
NiVA baska..

yusuf

#52
AYNA MAHRUTÝ

Ben yazarak daha iyi öðrendiðim için ve belki birileri, varsa yanlýþlarý düzeltir diye
Notlarý buraya aktarýyorum.

Tanýmý (Ansiklopediden)
diferansiyelin içerisinde þafttan gelen momenti tekerleklere aktarmaya yarayan, hareket yönünü deðiþtirmek için birbirine dik iki hipoid diþli sisteminin adýdýr. ayna olarak adlandýrýlan büyük diþli, mahruti olarak isimlendirilen ise küçük diþlidir.

Ýngilizcesi:
Ring and pinion gear / Ayna Mahruti

Aþaðýdaki þekilde görülen küçük diþliye MAHRUTÝ, büyük olana ise AYNA deniyor.




AYNA MAHRUTÝ ORANLARI

Ayna üzerindeki diþ sayýsýný mahruti üzerindeki  diþ sayýsýna bölünce çýkan oran.
Örneðin bizim arabalarda
Ayna  43 diþ   /  mahruti  11 diþ   =  3,9 : 1      standart niva
Ayna  43 diþ  /  mahruti   10 diþ   =  4,3 : 1      benim arabada yapýlan deðiþiklik.


AYNA MAHRUTÝ ORANLARI ÜZERÝNE

Günlük kullanýmda kýsaca ayna- mahruti oraný için "bende  4,3 var" diyebiliriz.

Bir makalede Suziki'de  4.30, 4.62,  5.12:1, 5.38, 5.62:1 oranlarýnýn kullanýlabildiði  5:12:1  in  27 – 29 inç lastikler için ideal olduðu  yazýlý.

"Lastik çapýnýn 31-33 inch'e çýkmasýnýn otoban ve týrmanmada mekanik avantajlarý  düþürdüðü bu nedenle üretim sonrasý bu lastikler için  5.83:1  oranýnda ayna mahruti kullanýlmaktadýr"  diyor.

Ayrýca otomatik Suziki'lerde standart olan oranýn 4,62:1 olduðunu, bunun 5,12:1 e çýkartýlmasýnýn performansta büyük geliþmeler gösterdiðini belirtiyor.

Bir kullanýca da þöyle yazmýþ
"kýsa oranlý olursa (veya takýlýrsa) hýzlanmasý çok iyi-son sürat düþük olacaktýr.
uzun oranlý olursa hýzlanmasý yavas-son sürati ( deviri çevirebilirse) yüksek olucaktýr arabanýn.
þehir içinde kullanýlýyorsa arac kýsa oranlý a.mahruti takýldýðýnda zevkli kullanýmlar elde edersin ama 100 km/h ile gitmek için 3000 devir yerine 3500 devirle giderse yakýt tüketimin artar ve ses artar..vs vs "

Bu görüþten 4,3 ün güce dayalý yerlerde arazide, 3,9 unda þehirler arasý yolda iyi olduðu sonucu çýkýyor ( mu ?)

Bundan benim anladýðým kadarýyla örneðin   3,9 oranlý  3000 devirde  80 km yapýyorsa, 4,3 oranlý 3500 devirde ayný hýzý yapabilecek. Bu da daha fazla benzin anlamýna gelir. Doðru mu?

Bir bilene bir soru daha : 4,3 : 1 demek mahruti 4,3 tam tur yaptýðýnda  ayna 1 tam tur yapar denilebilir mi?


.


krosofrot

Bende öyle anladým.
maliyeti konuda yazdýðýma cevap kimde?
HÝÇDURMASAM

hakanbusa

Benim aracta tam tersi oldu. Yani disliler degisince yakit dustu. 10 lt civari. Zaten Yevgenide ayni dogrultuda bir tespiti var.

yusuf

Hýz konusunda bir görüþ.

" küçük diþlinin çapýný ve diþ sayýsýný düþürerek büyük diþilininde çapýný ve diþ sayýsýný artýrarak aracýn torku yükseltilir ancak hýzý düþer.. "

Bu da bizim 36 saniyeyi doðruluyor.

reis28

  Teoride þu da var alt viteslerde torku artan niva beþinci vitestede hýzlanmaya devam edecegi için uzun yolda hýz istikrarýný korudugundan yakýt ekonomiside saglar
DURSUN USTA 05364629668

dogan54

Alıntı yapılan: yusuf -  Ekim 17, 2010, 04:50:10
AYNA MAHRUTÝ

1)Bu görüþten 4,3 ün güce dayalý yerlerde arazide, 3,9 unda þehirler arasý yolda iyi olduðu sonucu çýkýyor ( mu ?)

2)Bundan benim anladýðým kadarýyla örneðin   3,9 oranlý  3000 devirde  80 km yapýyorsa, 4,3 oranlý 3500 devirde ayný hýzý yapabilecek. Bu da daha fazla benzin anlamýna gelir. Doðru mu?

3)Bir bilene bir soru daha : 4,3 : 1 demek mahruti 4,3 tam tur yaptýðýnda  ayna 1 tam tur yapar denilebilir mi?



1) Suzuki için düþünürsek doðrudur,ancak niva son hýza 5.vitesle ulaþýlamadýðýndan, 4.3 diþli þehirler arasý yolda da iyi netice verecektir.

2) 3.9 ile 4.3 arasýnda % 10 fark var, 3.9 diþli ile 3000 devirde 80 yaparsa,4.3 ile 3300 devirde 80 yapar.Hýz hesabý içinde ayný oran kullanýlmalýdýr.Daha çok benzin yakar mý.? evet suziki için öyle ama Niva olmasý gereken hýz/devir oranýna ancak 4.3 diþli ile geldiðinden, fazladan benzin yakacaðýný sanmam(zaten tecrübe edenler en azýndan sarfiyatýn artmadýðýný yazýyorlar.)

3) evet aynen doðrudur ayna diþliyi/tekerleði bir devir çevirmek için mahruti diþlinin 4.3 tur dönmesi gerekir.
4x4 baska,
NiVA baska..

yusuf

#58
Alıntı yapılan: reis28 -  Ekim 17, 2010, 09:41:58
 Teoride þu da var alt viteslerde torku artan niva beþinci vitestede hýzlanmaya devam edecegi için uzun yolda hýz istikrarýný korudugundan yakýt ekonomiside saglar

Ustam
Abant'ta bile hala bizle mi uðraþýyorsun? Cumartesi canýný çýkarttýk zaten.

Býrak keyfýne bak. Orman, yüksek irtifa, göl, mis gibi hava varken insan ayna mahruti mi düþünür allahaþkýna

Harun

Alıntı yapılan: dogan54 -  Ekim 17, 2010, 09:43:38
2) 3.9 ile 4.3 arasýnda % 10 fark var, 3.9 diþli ile 3000 devirde 80 yaparsa,4.3 ile 3300 devirde 80 yapar.Hýz hesabý içinde ayný oran kullanýlmalýdýr.Daha çok benzin yakar mý.? evet suziki için öyle ama Niva olmasý gereken hýz/devir oranýna ancak 4.3 diþli ile geldiðinden, fazladan benzin yakacaðýný sanmam(zaten tecrübe edenler en azýndan sarfiyatýn artmadýðýný yazýyorlar.)
gözünü sevdiðim Nivalarý gariban dostu olduðunu yine kanýtladý. ;D ;D