Tek nokta enjeksiyon - CHECK ENGINE hata kodu okuma

Başlatan wastiee, Ağustos 25, 2010, 05:03:42

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

wastiee

Tek nokta enjektörlü nivalarda CHECK ENGINE yandýðý zaman genelde ya bir þey yapmýyoruz, ya da tahmini parçalarý elden geçiriyoruz. Halbuki elimizde aracýn ECU'suna baðlayacak makine olmadan da aracýn neden CHECK ENGINE ýþýðýný yaktýðýný anlamak, ve buna baðlý olarak sorunu araþtýrýp bulmak mümkün.

Benim de çok iþime yaradý bu yöntem þu ana kadar, þu dökümandan özet yazacaðým:
http://www.ladaniva.co.uk/lada/niva_tbi.pdf

Tek nokta enjektörlü aracýn çalýþma prensibi temelde þu; karbüratör yerine elektronik bir enjektör var. Normalde karbüratör motor vakumuyla mekanik olarak yakýtý ayarlarken, bu sistemde aracýn çeþitli sensörleri (hýz, motor devri, motor vakumu, gaz pedalý pozisyonu, aracýn viteste olup olmamasý, yakýt basýncý) aracýn elektronik beynine sinyal gönderiyor. Beyin bunlarý alýp daha önce fabrikada motor test cihazlarýnda kaydedilen bilgilere göre sensörlerin o anda bildirdiði motor/araç yük durumunda enjektörden ne kadar benzin vermesi gerektiðine bakýyor (bunlar fabrikada kaydedilmiþ sabit deðerler), ve o miktarda yakýtý emme manifolduna püskürtüyor.

Beynin yapabildiði sadece önceden kaydedilmiþ veriye bakarak "sensör verileri þuna eþitse þu kadar yakýt püskürt" komutundan ibaret deðil. Egzoz manifoldundaki oksijen sensörü sayesinde beyin belli sýnýrlar dahilinde araçtaki(sensör verisindeki) deðiþimleri öðrenebiliyor, ve bu deðiþiklikleri kompanse edebiliyor (mesela benzin pompasýnýn araç yaþlandýkça basýncýnýn düþmesi ayný miktarda yakýt püskürtebilmek için enjektörün daha uzun süre açýk kalmasýný gerektiriyor)

ECU bu sensör verilerindeki deðiþiklikleri belli sýnýrlar içinde kompanse edebilse de, o sýnýrlarýn dýþýna çýkýldýðýnda uyarý anlamýnda CHECK ENGINE ýþýðýný yakýyor. Iþýðýn yanmasý hiç bir zaman hemen motoru durdur demek deðil, ama "fýrsat bulduðun zaman kontrol et" anlamý taþýyor (ve biz bunu genelde uygulamýyoruz :) ). Aslýnda beyin bize bozulabilecek ya da bozulmaya baþlayan parçalarý önceden haber veriyor, ama sadece biz bu uyarýyý okumayý bilirsek..

Þunu da söylemekte fayda var, ECU için hiç bir sensör (krank sensörü dýþýnda) olmazsa olmaz deðil, herhangi bir sensör tamamen bozuk olsa bile ECU diðer sensörlerin bilgilerinden o olmayan sensör için tahmini bir deðer üretebiliyor, mesela gaz pedalý sensörü çalýþmýyorsa ECU motor vakumu sensöründen gelen bilgiyi yorumlayarak gaz pedalýna ne kadar basýldýðýný tahmin edebiliyor. Bu ürettiði tahmini deðer sayesinde araç fazla yakýt tüketimi / düþük performans gibi yanetkilerle de olsa gitmeye devam ediyor (bir yandan da CHECK ENGINE ýþýðýný yakarak sizinle iletiþime geçmeye çalýþýyor, eðer dinlerseniz)


Peki CHECK ENGINE ýþýðýnýn sebebini aletsiz nasýl okuruz?

Tüm nivalarda 2 tane ana sigorta kutusu var, bunlar direksiyonun sol altýnda duruyor. Enjeksiyonlu nivalarda (ister tek nokta ister çok nokta), sürücünün sol ayaðýnýn solunda kapýnýn yanýnda bir tane daha sigorta kutusu var, bu kutu enjeksiyonla ilgili (kutunun da aþaðýsýna doðru panelin arkasýnda ECU var). Bu sigorta kutusunun kapaðýný yýldýz tornavidayla açtýðýmýz zaman karþýmýza solda 4 tane sigorta saðda ise bilgisayar soketi çýkýyor.



Normalde bilgisayar soketine OBD cihazý baðlanýr, ve aracýn tüm bilgilerine ulaþýlabilinir. Elinizde OBD cihazý yoksa, soketin belli iki tane pinini bir parça kablo ya da ataçla kýsadevre yaparak nivanýn CHECK ENGINE ýþýðýný yakýp söndürerek sizinle konuþmasýný saðlayabilirsiniz.

Bu soket yatay þekilde duruyor, türkiyedeki nivalarda diþ kýsmý yukarýda (en azýndan benimkinde), fakat yurtdýþýndaki fotoðraflarda gördüðüm tam ters de monte edilebildiði (diþ altta olacak gibi). Yani pinlerin pozisyonunu diþe göre bulmak lazým. Diþ tepedeyken üst sýrada en saðdaki 2 pin bizim ilgilendiklerimiz, bunlarý bir tel ya da ataç yardýmýyla kýsa devre yaparsak nivanýn ECU'sunu hata tanýmlama moduna sokuyoruz. Bunu kontak kapalýyken yapýp ardýndan kontaðý açmak (motoru çalýþtýrmadan) bize CHECK ENGINE ýþýðý aracýlýðýyla hafýzasýna kaydettiði kodlarý okumasýný saðlýyor.





Kablo sýkýþtýrýp iki pini birbirine baðladýk, kontaðý açtýk, sonra ne olacak?

Check Engine ýþýðý kýsa ve uzun aralýklarla yanýp sönmeye baþlayacak. Her hata kodu iki haneli bir sayý. Mesela 24. ECU size 24'ü anlatmak için CHECK ENGINE ýþýðýný ilk önce 2 kere kýsa kýsa yakýp söndürecek, ilk basamak. Ardýndan biraz bekleyecek ve 4 kere kýsa kýsa yakýp söndürecek. Bunun ardýndan biraz daha uzun bir süre bekleyecek, ve bu iþlemi 2 defa daha tekrarlayacak (toplamda 3 kere 24 diyecek). Ardýndan sonraki hata koduna geçecek. Hafýzaya alýnmýþ tüm hata kodlarý 3er kere söylendikten sonra en baþa dönecek.

ECU hata kodlarý sýralý olarak söylüyor, yani eðer size 24 12 ve 55 diyecekse ilk önce 12 'yi ardýndan 24 'ü ardýndan 55 'i söylüyor (12 12 12 24 24 24 55 55 55 olarak).



Hata kodlarý
12 Ateþleme yok, onun dýþýnda sistemde sorun yok demek. Bir hata kodu deðil de, hata tanýma sisteminin çalýþtýðýný gösteriyor. Bu kodu her durumda okuyabilmeniz gerekli, okuyamýyorsanýz atacý takamadýnýz demek.

13 Oksijen sensörü motor ýsýndýktan sonra 1 dakika boyunca 0.35 - 0.55 volt arasýnda kalmýþ. Muhtemelen kablolarýnda temassýzlýk

14 Motor suyu sýcaklýðý sensörü motor 20 saniye çalýþtýktan sonra 3 saniye boyunca 130 dereceden büyük bir sýcaklýk göstermiþ. Muhtemelen kýsa devre.

15 Motor suyu sýcaklýðý sensörü motor 1 dakika çalýþtýktan sonra (ya da Emme manifold sýcaklýk sensörü>-13 derece iken) 3 saniye boyunca -30 dereceden düþük bir sýcaklýk göstermiþ. Muhtemelen kablolarýnda temassýzlýk.

21 Gaz kelebek sensörü motor hýzý 1600rpm'den düþükken 2 saniye boyunca 2.5V üzerinde deðer göstermiþ

22 Gaz kelebek sensörü motor çalýþýrken 2 saniye boyunca 0.2V altýnda deðer göstermiþ

23 Motor 1 dakikadan uzun çalýþýrken veya soðutma suyu 30C'den büyükken, Manifold sýcaklýk sensörü 3 saniye boyunca -30 dereceden küçük sýcaklýk göstermiþ (muhtemelen temassýzlýk)

24 Motor 2000-4000 devirde, gaz kelebeði kapalý, yüksek vakum, ve araç boþta deðilken 5 saniye boyunca hýz sensöründen bilgi gelmemiþ (genelde arazideyken yerinden çýkýp düþmüþ oluyor, rölantiyi korumakta zorlanýyor vitesteyken aniden debriyaja basýnca)

25 Motor 1 dakikadan fazla çalýþmýþken Manifold sýcaklýk sensörü 2 saniye boyunca 145 dereceden fazla sýcaklýk göstermiþ (muhtemel kýsadevre)

33 MAP (manifold vakumu) sensörü voltajý çok yüksek (> 4.00V), muhtemelen sensörün hortumunda vakum kaçaðý var ya da sensör arýzalý

34 Motor 1200 devirden yüksek ve gaz kelebeði %20'den fazla açýkken MAP sensör voltajý çok düþük ( < 0.25V )

35 Gaz kelebeði kapalýyken, rölanti ECU'nun komut verdiðinden 75 rpm daha düþük ya da daha fazla olmuþ (45 saniye boyunca) [rölanti motoru ya da vakum kaçaðý gibi bir þey olasý]

41 Krank sensöründen bilgi alýnamamýþ, ateþleme voltajý 11V'dan düþük, vb.

42 Ateþleme modülünün EST ya da BYPASS hattýnda temassýzlýk ya da kýsadevre var (ateþleme modülünden ECU'ya giden kablolar. Normalde ateþleme zamanýný ECU belirliyor tüm sensörlerin verilerine bakarak, eðer o ateþleme modülüyle ECU arasýndaki baðlantýda sorun varsa ateþleme modülü sadece krank pozisyonuna göre ateþleme yapýyor kendi baþýna)

44 Oksijen sensörü sistem kapalý devre çalýþýrken 20 saniye boyunca <0.25 volt göstermiþ (eski sistem LPGli araçlarda ayar tam ideal deðilse olaðan, ama benzinde yapmamalý)

45 Oksijen sensörü sistem kapalý devre çalýþýrken 50 saniye boyunca >0.55 volt göstermiþ (eski sistem LPGli araçlarda ayar tam ideal deðilse olaðan, ama benzinde yapmamalý)

51 "CALPAK'ýn yerinde olduðundan ve pinlerinin bükülmediðinden emin olun" demiþ, ama "CALPAK"ýn ne olduðunu anlamadým ben :)

53 Alternatör 2 saniyeden uzun bir süre boyunca 16.9 V'tan büyük bir voltaj vermiþ. Þarj sistemini kontrol edin.

54 Oktan ayarlama sinyali ya çok yüksek ya çok düþük (sorun kablolarýndan deðilse, oktan ayarý sadece serviste cihazla yapýlýyor)

55 ECU'nun baðlantý kablolarýnda sorun var. ECU'nun þasesini ve aldýðý voltajý kontrol edin
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

wastiee



ECU'nun etkileþim içinde olduðu sensör ve cihazlar

Kareler: Elektronik baðlantýlar / kablolama
Daireler: Kontrol edilen cihazlar
Üçgenler: Sensörler


Daireler -- ECU tarafýndan kontrol edilen cihazlar
1- Enjektör
2- Rölanti motoru / Rölanti valfi
3- Benzin pompasý rölesi
4- Ateþleme bobinleri
5- CHECK ENGINE ýþýðý
6- Emme manifoldu ýsýtýcýsýnýn rölesi
7- Emme manifodu ýsýtýcýsý (Enjeksiyon gövdesinin altýnda)
8- Benzin pompasý (arka koltuðun altýnda)
9- Benzin buharý ayrýþtýrýcýsý (Canister) (benzin deposundan çýkan benzin buharý burada depolanýyor, motorun hýzý sýcaklýðý uygun durumdayken ECU birikmiþ buharý motora gönderip yakýyor)

Üçgenler - Sensörler
1- Krank sensörü (motorun ön tarafýnda)
2- MAP / Manifold vakumu sensörü (Yolcunun hizasýna gövdeye vidalanmýþ)
3- Radyatör suyu sýcaklýk sensörü (Motor su çýkýþýnda)
4- TPS / Gaz kelebek sensörü (enjeksiyon gövdesinde kabin tarafýnda)
5- Oktan ayarlama vidasý (akünün hemen arkasýnda gövdeye vidalanmýþ -- sadece serviste cihazla ayarlanmalý)
6- Oksijen sensörü / Lambda sensörü (egzoz manifoldunda)
7- Emme manifoldu sýcaklýk sensörü (hava filtresinin içinde)
8- Hýz sensörü (arazi þanzýmanýnýn altýnda)
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

Harun


Nordic

scangauge isimli alet var. kullaným sýrasýnda anýk tüketim gibi bir çok parametreyi görmenizi saðlýyor. baðlantýsý ise çok basit doðrudan içerideki obd soketine baðþanýyor. ayný zamanda hatalarý gösteriyor ve motor arýza ýþýðýný söndürebiliyor.

http://www.scangauge.com/

bu linkten inceleyebilirsiniz. fiyatý da görüðüm kadarý ile 90 usd civarýnda...

wastiee

scangauge'ý inceledim þimdi, fakat OBD-II diyor. Sýralý sistem nivalara uygun yani, tek nokta enjeksiyonlarda yine bizbizeyiz nivanýn beyniyle :)
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

KARADAG

dostlar bu scangauge denilen aleti nereden edinebiliriz bilgisi olan varsa haberdar etsin
TÜRK, çetin iþler baþarmak için yaratýlmýþtýr.

emre_ozk

Alıntı yapılan: KARADAG -  Şubat 26, 2012, 03:25:30
dostlar bu scangauge denilen aleti nereden edinebiliriz bilgisi olan varsa haberdar etsin
Ebay da varda 150 usd gümrükten geçermi bilinmez.
ileride alýrým bir tane
Emre özkaradeniz
Ýzmit

rasta

bende arýza tesbit aleti var,sýkýntý olursa ve bahçeþehire yakýnsanýz bende koyarým tesbiti
H.Orhun Arpad
O RH +
1971

Nordic

Scan gauge su anda dealextreme.com da 76 dolara satiliyor. Bench ayni zamanda niva icin uygun bir yol bilgisayari. An link tuketim ve diger verdigi bilgiler com yararli.

Wastiee: elm 327 cihazlari kontrol ettin mi? Bunlarin obd olanlari var ve bilgisayar programi yardimi ile diagnose yapabiliyorsun ve ayni Seville anlik bilgileri de verebiliyor.

Rasta: sende cihaz oldugunu bildigim iyi oldu. Kontrol icin gittigim evren oto sanayinde Adamlar cihazi benim arabaya baglamaya korktular. Bugun ugradim yoktun, baska sefere tanisiriz artik.

kalli

Öncelikle wastiee adlý kullanýcýya boyle býr paylasým yaptýgý ýcýn cok tesekkur ederým. Paylasýmý gorur gormez hemen testýný yaptým aracýmýn. ve test sonucunda 24 44 ve 45 sayýlý hata kodlarýný aldým. Bunun uzerýne hava sensorunu acýp baktým. 2 kabloyu býrlestýrýp sensorun tek bacagýna tutturmuslar sensorun dýger bacagý bosta. Sýzce bu normalmý. Normal degýlse neden boyle býr sey yapmýs olabýlýrler? Hava sensorsuz býr sekýlde aracý suruyor olmamýn býr takým zararlarý varmý. MEsela daha fazla yakýt yanmasý gýbý. Yardýmlarýný beklýyorum. Iyý gunler tum nývadaþlarýma....

wastiee

#10
merhaba, heralde bir sorun olunca öyle çözmüþler. Normalde 4 tane kablo olmasý lazým oksijen sensöründen çýkan yalnýz, ve 4lü kare þeklinde bir soketi var. Farklý versiyonu var mýdýr bilmiyorum, tarifinizi tam anlamadým aslýnda

LPG'de kullandýðýnýzda yakýtýnýzý etkilemez. Çünkü eski sistem LPG takýlýyor bizim araçlara. Fakat benzinde kullandýðýnýzda etkisi olur, hem yakýt tüketimi / performans deðiþir hem de motor saðlýðýna etkisi olabilir uzun kullanýmda


Iþýklara yaklaþýrken debriyaja basýnca stop etme gibi bir huyu varsa 24 koduna baðlayabilirsiniz, Hýz sensörü çalýþmýyorsa beynin viteste olduðunu anlayan devresi çalýþmýyor, bu yüzden rölantiye müdahele edemediði zamanlarý oluyor
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

kalli

ben bakmýs oldugum aparatýn oksýjen sensoru oldugunu sanmýs olabýlýrým. Baktýgým yer kaput acýldýgý zaman sofor kýsmýna denk gelen camýn hemen altýna tutturulmus ýcý bos sýyah býr cubuk.:-) tarýfým býraz komýk oldu ama ýnsallah anlamýssýnýzdýr.

wastiee

Alıntı yapılan: Nordic -  Şubat 26, 2012, 10:01:32
Wastiee: elm 327 cihazlari kontrol ettin mi? Bunlarin obd olanlari var ve bilgisayar programi yardimi ile diagnose yapabiliyorsun ve ayni Seville anlik bilgileri de verebiliyor.
ELM327 nedir diye arattým, diagnostik cihazlarýnda kullanýlan bir çip gibi duruyor, uygun yazýlým varsa okuyabilir nivanýn da kodunu

Bizim nivalarýn farký þu yeni nesillere göre, OBD-II sisteminde hem yazýlým hem donaným standart, araç üreticileri kendi hata kodlarýný vb. tanýmlayabiliyorlar fakat neredeyse tümy azýlýmlar bunlarý okuyaibiliyor. Bu yüzden OBD-II okuyan cihazlarý piyasada bulmak mümkün.

Bizim nivalarda sadece OBD denen sistem var, 5-6 sene daha öncesinin sistemi. Donaným standart, ama yazýlýmýn okuyacaðý hata kodlarýnýn nasýl okunacaðý, deðerlerin (sensör deðerleri) nasýl aktarýlacaðý standart deðil. Her araç modeli için özel yazýlým gerekiyor (yazýlýmdan ziyade yazýlýmýn araca özel ayar dosyasý).

Basit bir elektronik devreyle bizim araçlarýn beynini bilgisayara baðlamak mümkün, bilgisayarda da EFILive diye bir programýn çok eski bir sürümü için yazýlmýþ Niva ayar dosyasý var. Ama fazla uðraþmaya deðer görünmedi bana, sensör deðerlerini ölçmek kontrol etmek gerektiðinde servislerde cihaz oluyor

ingilizce varsa, TurboNutter'ýn sitesinde anlatýyor olayý, www.ladaniva.co.uk içinde ECU diye aratýrsanýz ve EFILive diye aratýrsanýz baya bir bilgiyre ulaþabilrisiniz baðlanmasý konusunda, devrenin þemasýný nasýl bulacaðýnýz da vardý orda
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

wastiee

Alıntı yapılan: kalli -  Şubat 29, 2012, 09:27:48
ben bakmýs oldugum aparatýn oksýjen sensoru oldugunu sanmýs olabýlýrým. Baktýgým yer kaput acýldýgý zaman sofor kýsmýna denk gelen camýn hemen altýna tutturulmus ýcý bos sýyah býr cubuk.:-) tarýfým býraz komýk oldu ama ýnsallah anlamýssýnýzdýr.
oksijen sensörü egzoz manifoldu üzerine montelidir, aracýn sað tarafýndan motora doðru bakarsanýz egzoz üzerine monteli bir sensör ve kablosunu soketini görürsünüz.

Düþününce, sizin aldýðýnýz 44-45 kodlarýnýn sebebi LPG ayarý da olabilir sadece, LPG devredeyken aracýn benzin beyni okuduðu deðerleri yanlýþ deðerlendirip, ve durumu düzeltemediðini de farkedip hata kodu kaydediyor olabilir, pek dert etmeye gerek yok bu durumda


Gördüðünüz þey þu olabilir mi: http://nivaturkiye.com/nivaForum/index.php?topic=5302.0
Ýzmir'den Moðolistan'a: www.izmirmogolistan.com

kalli

wastie hocam çok teþekkürler. haklýsýnýz gordugum parca budur. ozaman gazcýya býr gaz ayarý yaptýrýp yoluma devam edýyorum. býrde sýzý yakalamýsken aracýn cýklesýný sormak ýstýyorum. býzým araclarda cýkle mevcut degýlmý acaba.ben bulamadým da?