Niva 1600 cc motor gücü çekiþ yakýt tüketimi performans sorunlarý

Başlatan cenker, Nisan 29, 2011, 03:21:19

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

cenker

forum genelini inceleyince özelikle eski kasa 1600 cc motorlu araca sahip nivalarýn, cekiþ, performans, yakýt tüketimi, son sürat konularýnda sorunlarý oldugunu görüyoruz

kýsa maddeler altýnda araclarýmýzda nelere dikkat etmeli kontrol ettirmeliyiz gözden geçirelim ...

Aracta lpg baglý olmayan bir motor oldugu durum üzerinden bahsediyoruz bu noktayý  anýmsatalým  ;)

yakýt besleme sistemi sorunlarý;

depo yakýt süzgeci týkanýklýgý ( yýllara baglý depo içi pastan)
deforme olmus yakýt pompasý
akýþ yönüne dikkat edilmeden takýlmýþ benzin filtresi
sýcaktan carpýlmýs egilmiþ emme monifoldu ve karburatör ve deforme olmus conta (sogukta zor calýsmaya sebep olur) 150.000 km sonra karburatörün yenilenmesi tavsiye olur.
ayarsýz karburatör memeleri ve samandýrasý  
bozuk jigle aksamý ve karburatör jigle diyaframý
hava alamayan havalandýrmasý bozuk vakum oluþan yakýt deposu (bu çok önemli cogu kiþi fark etmez önemde vermez feci çekiþ sorununa neden olur)

motor genel aksamý aksaklýklarý;

senteden kacmýs motor
ayarsýz hatalý avans distrubutör yýpranmasý ayarsýzlýgý
distributör vakumlu avans otomatigi hatalarý ( arac çekiþini kötü etkiler)
egr sistemi vakum switch valfi veya egr valfi arýzalarý bu sistemde vakum kaçaklarý
arýzalý alternatör veya konjektör zayýf akü (tahmin edemiyeceginiz derecede uzun soluklu rampalarda cekiþten düþürür arac avans vurur )
arýzalý platin
arýzalý ve veya düzgün akuple edilmemiþ elektronik atesleme sistemi ve distributörü
fren hidrovaðý arýzalarý ve vakum kaçaklarý
sogutma sistemi termostat arýzalarý ve devrede uygunsuz yapýlmýs deðiþiklikler.egr sisteminide etkilediginden aracýn son sürat cekiþ sorunlarý belirir yakýt çok artar.
üst kapak yýpranmasýna baglý supap yuvalarýndan kaynaklanan kompresyon kacaklarý
piston sekmanlarýnýn dönmesi sonucu oluþan kompresyon kacaklarý (1600 motorda 100.ooo km sonra oluþan kronik bir olaydýr)
kapak contasý deformasyonuna baglý kompresyon kacaklarý


Yürür aksam ve aktarma organlarý;

bitik baský balata bilya
yýpranmýs transaft
uygun olmayan yahut deforme olmus sanzýman ve arazi kutusu yagý (tahmin edemiyeceginiz derece pekmezleþmiþ yag fren etkisi yapar ve ülkemizde kimse düzenli 60.000 km bir sanzýman yagýný yenilemez)
yýpranmýs arazi kutusu kuyruk cýkýþ bilyalarý (80.000 100.000 degiþtirmeli)
yýpranmýs ve balansý kacmýþ saft mafsallarý
difransiyel asýnmalarý ve yag yýpranmasý ve katký kaynaklý sorunlar
akis bilyalarý yýpranmalarý

þeklinde özetleyebiliriz.

araclar 100.000 km geldiginde agýr bakým isterler, sayýlan maddeler agýr bakýma giren konulardýr.
zamanýnda elden gecirilen bir niva sorunsuz yürür  ;)
ülkemizde malesef ekonomik nedenlerden ve düzgün bir servis bulup yaptýramamaktan ötürü ihmal edilir.
kýsa ve uzun vadede size yakýt tüketimi ve oluþan arýzalardan ötürü daha fazla masraf yaptýrtýr  ;)
iþin içine uygunsuz akuple edilen lpg sistemleride girince iþ kaosa döner .






divers do it deeper

Harun


cenker

ahmet beyin egr ile ilgili sýkýntýsý üzerine,cogu niva tutkunu dosta faydasý olmasý maksadýyla kýsa bir özet yaptýk,

forumda bu tür konular yeni baþlýk acmak yerine hali hazýrda acýlmýs baslýk altýnda devam edilirse sanýrým forumumuz güzel bir bilgi bankasý olma yönünde ilerler.konuya hasasiyet umarým gösterilir.

dilerim kýsa özetim arkadaslara faydalý bir kýlavuz olur, çözümler aslýnda zor deðilde ülkede serviscilik ustalýk anlayýþý pek oturmuþ degil  ;)
divers do it deeper

BAHADIR


muratgüney

HAYAT BÝR GÜNDÜR ODA BU GÜNDÜR :)

k. yusuf

hocam ellerine bilgine saðlýk süper bilgiler var. keþke alýþtýra alýþtýra söyleseydin kalpten gidecek millet bu kadar maddeyi görünce  ;D

cenker

ip uçlarýna devam  ;) ;

araçta 2nci akü varsa yada yüksek amperli akü varsa, araçta alternatörün konjektöründe arýza varsa arac elektrik devresi voltajý devamlý yüksekse (14v gibi), yahut bobinde bir arýza varsa, ve bu etkenlere baðlý endüksiyon bobini sekonder akýmý yüksek ise meksefeyi yakar
oda platini yakar, bu durum aracýn benzinde 3.000 rpm den sonra patýrtý yapmasýna ve lpgde çekmemesine sebep olabilir. kontrol edilmesi tavsiye olunur  ;)
divers do it deeper

cenker

kontrollere her zaman besleme sisteminden baþlayarak elektrik ateþleme motor aktarma þeklinde gercekleþtirin  ;)
divers do it deeper

alerdem

1600 nivama bahsi geçen: thermo switch vakum ve emme manifoltu ile egr valfi dolayýsýyla egsoz manifoltuna baðlanan metal boru yu hiçbir parçacýda bulamadým.Yaklaþýk 3 aydýr internet ve telefon aracýlýðý ile uðraþýp durmaktayým. Baþkasý olsa baþýndan çoktan def eder gider rahat ederdi. Malesef arabamý çok seviyorum.Onunla hiçbir araçla yapamayacaðým þeyleri yapýyorum. Bana doyumsuz enerji veriyor.Ondan vazgeçmem mümkün deðil.Ama imkanlarým ve þartlarým kýsýtlý. Çeketimi satar arabama bakarým :( Bu satýrlarý okuyan ve bu parçalardan haberdar olan hayýr sever forum üyelerine sesleniyorum. Bilen duyan elinde olan yerini bilen kim varsa insanlýk namýna bana ulaþsýn .gücüm kalmadý.:) Daha önce verilen her adresle görüþtüm ama bulamadým. Ýlgililenen dostlara þimdiden can ý gönülden sevgiler...

cenker

son dönemde farklý arkadaslara ait araclarda (1.6) 2 kez karþý karþýya geldigim bir durum üzerine, siteden de bir vakit arkadaslarýnda benzer sorunlarla bogustugunu hatýrlayarak ateþleme avansý ve distributör bakýmýnýn önemini kýsaca anýmsatmak gerektigini gördüm.

ateþleme avansý 4 zamanlý motorda  benzinin yanmasýndan daha fazla performans almak ve yakýt ekonomisi saðlanmak, düþük emisyon deðerleri tuturmak için, bujinin daha sýkýþtýrma zamanýndayken, piston üst ölü noktaya gelmeden ateþlenmesidir.

silindire emilen yakýt, piston en üst noktadayken deðilde daha silindir sýkýþtýrma zamanýndayken krank açýsýnýn en üst noktaya (üst ölü nokta ) 10 - 15 derece kala buji  erken tetiklenerek yanma baþlatýlýr. Elde edilen yanma patlamasýnýn basýncý normal üst ölü noktada yapýlan ateþelemede elde edilenden yüksek olur.

Her motorun tasarýmýna göre motorda max verim için uygulanabilecek bir avans degeri vardýr, bu kimi motorlarda 30-40 derecelere kadar cýkabilir. 1.6 motora sahip nivalarda bu deger ±3 derecedir.turkiye atmosfer sartlarýnda deniz seviyesinde 5 derece tavsiye edilen avans degeridir.

2 tür avans vardýr, statik avans ve dinamik avans.

Statik avans; motorun tasarýmýna göre olmasý gereken avans degerinin distributörün pozisyonu ile tespit edilen varsayýlan degere ayarlanmasýdýr. nivada benzinde deniz seviyesinde +5 derece lpgde +7-8 derece. Bu ayar Stroskop (avans tabancasý) yahut osiloskop ile dogru yapýlabilir.

Dinamik avans; motorda distributör vasýtasý ile devir arttýkca ivmelenme ihtiyacýna göre degiþken ayarlanan avanstýr. Santrifuj sistemi ve vakum diyaframý vasýtasý ile tatbik edilir.Nivada ivmelenme durumunda gaz pedalýna tam basýp karburatör bogaz kelebegini tam olarak actýgýnýzda vakum tertibatý ile +9 derecelik avans uygulanýr.
normal sürüþte motor deviri arttýkca max motor devrinde santrifuj sistemi ile +12 derece avans uygulanarak VAZ-21213 kodlu motordan max verim alýnýr.

tüm bu degerlerler yazýmýzýn basýnda belirttigimiz üzere optimum performans, yakýt tüketimi ve emisyon degerleri için fabrika tarafýndan tespit edilen degerlerdir. dýsýnda olmak ise aracta performans ve son sürat düþüklügü ve aþýrý yakýt tüketimine neden olur.



fotoya göz atýgýnýzda gördügünüz 2 adet ce seklindeki parcalar ve baglý olduklarý yaylar santrifuj avans düzenegidir. motor devri arttýkca merkezkac etkisi ile baglý olduklarý yayýn tansiyonuna baglý olarak pozisyon degiþtirirler (dýsa dogru acýlýrlar ) ve avansý artýrýrlar.
düzgün ayarlý vaz 21213 motorunda 5400 rpm motor hýzýnda +17 derece avans vererek düzgün verim elde edilir.

ivlenme durumlarý için fotonun sagýnda gözüken vakum diyaframlý tertibat, emme manifoldundaki vakumdan tahrik alarak alttaki tablayý hareket ettirmek sureti ile +9 derece avansý aserelasyon durumunda max performans için tatbik eder.

motor hava yakýt karýþýmý subap ayarý gibi degiþkenler düzgün ayarlansada, avans ayarý genelde ülkemizde teknikten uzak ayarlandýgýndan, yahut distributör bakýmsýzlýgýndan bahsi gecen santrifuj ve vakum tertibatlarý bakýmsýzlýktan kitlenip calýsmadýgýndan dogru avans degerine ulaþýlamadýgýnda motordan verim alýnamaz.

vakka 1 ; 1.6 niva lpgli 5 vites 157.000 kmde motor 130.000 de üst kapak sökülüp sýfýrlanmýs (70.000de lpg baglanmýs), motor sente dogru toplanmýs, Elektronik atesleme uygulanmýs.aþýrý yakýt tüketimi düþük çekiþ sikayeti var ve son sürat 115 km geçmiyor.
tüketim lpgde 100 kmde sehir içi ve karýþýkta 20-21 lt benzinde 17-18 lt civarý, araç 5 viteste yürümuyor, 4 viteste 3500 devir üstüne cýkmakta zorlanýyor.

araçta emisyon ölcümü yapýyoruz, zengin karýþým gözüküyor. degerlerden verimsiz yanma oldugu görünüyor.subap ayarý gözden geciyor ve düzgün oldugu tespit ediliyor. karburatör ve lpg ayarlarý gözden geciriliyor ve düzgün ayarlanýyor, halen dahi verimli yanma düzgün emisyon degerleri yakalanamadýgýndan, aracýn avansýný avans tabancasý ile kontrol ediyoruz, ve sok oluyoruz,
13 derece avans ayarlý, dinamik avans sistemi tepki vermiyor, distributör sökülerek temizlenip bakýmý yapýlýyor, dinamik avans düzenekleri bakýmý akabi geri takýlýp lpg agýrlýklý kullanýlacagýndan, statik avans 8 dereceye set ediliyor. arac sahibinin 300 km kullaným sonucu verdigi tüketim degerleri lpgde 100 kmde 12 lt tüketim. (aracta 205 75 15 goodyear wrangler at var.) Arac sahibi orta konsolda olusan asýrý ýsýnmanýn ve arada hararete gitme egiliminin yok oldugunu belirtiyor.

sonuc; fazla avansa baglý aþýrý yanma basýnclý calýsma, motor egzost monifoldu çýkýþýnda aþýrý ýsýnma, motor harareti sorunlarý, olasý bir sekman kýrma, piston biyel kolu kýrma ve yatak sarma durumundan araç sahibimiz sahibimiz kurtulmuþ oluyor.

vakka 2;  1.6 niva 5 vites lpgli 219.000 kmde motor hiç acýlmamýs, aracta çekiþ ve son sürat düþük olmasý ilk startýn çok zor olmasý þikayeti var. (max 90 km cýkabiliyormus 3800 rpm üzerini ceviremiyor.). Aracýn tüketimi lpgde 100km de 17-18 lt karýþýk kullanýmda. Benzinde arac hiç yürümediginden bilgi yok. Aracta ok144 lastik var.

aracta emisyon ölcümü yapýlýyor, fakir karýþým gözlendi. Sýrasý ile motor sentesi subap ayarý kontrol edildi, yakýt besleme sistemi kontrol edildi. lpg için düzgün uygun mixer ile montaj yapýlmýs, egr iptal edilmiþ, edilirken emme manifoldundaki baglantý deligi körlenmemiþ.Emme manifoldu ve karburatördeki vakum baglantý noktasýndan yakýt brsleme sistemi hava emmekte idi.
aracta distributör incelendiginde önceki vakka gibi dinamik avans düzenekleri çalýþmamakta ve statik avans fazla ayarlanmýs. ( 16 derece). Platin hasarlý ve ayarsýz. Detonasyonlu çalýþma izlerine rastlanýyor, egzost manifoldu catlamýs 1 saplamasý kesmiþ, yeni manifold takýlýyor. distributör ve karburatör sýfýrlanýyor. Yakýt besleme sistemi ayarlanýyor. Arac cogunlukla irtifada ve lpgde kullanýldýgýndan statik avans +6 derece set ediliyor.
Arac sahibinin 200 km sonra yakýt tüketimi geri bildirimi; agýrlýklý yayla týrmanmalarýnda,  100 km 12-13 lt lpg.

sonuc ; hava alan yakýt sisteminden ve hasarlanmýs platinden ötürü fakir karýsýmlý verimsiz detonasyonlu çalýþma hatalý avans ayarý. Arac sahibi yatak sarma sekman kýrma türü bir arýzadan ucuz kurtulmus.

Özetlen araclarda ateþleme avans ayarýnýn dogrulugu önem arz eder, lpgde kullanýmda motorda avans vurma þýkýrtýsý sesi yakýtýn oktanýndan ötürü olmaz ve hatalý noktalarda motoru çalýþtýrarak kýsa sürelerde ciddi maliyetle çözülebilecek hasalar oluþabilir.Ateþleme avansý ve distributörünüzün saglýklý ayarlý olmasýna dikkat ediniz.







divers do it deeper

k. yusuf

cenker abi canýný yirim. motor 12.000 km de. elektronik ateþleme taktým orjinal motor yapýlýrken, subap ayarlarý sentesi normal. tüpçü gaz ayarlarý düzgün diyor. yaktýðýmýn haddi hesabý yok, 80 i geçemiyorum. ben bu yazýlanlarý kime göstereyim? motorcuya mý gideyim karburatörcüye mi gideyim? olursa da bir kilo fýstýklý baklavan benden  direkt kapýya teslim ;D

cenker

egr sistemin faalmi ? anýmsadýgým sizin aracta yüksek amperli dinamo var.
egzost pulu veren bir yerde bir emisyon ölcümü yaptýr sonucu kagýda print ettir bana atarsan bir göz atayým, sonra yorum yapmayý tercih ederim
divers do it deeper

k. yusuf

1.6 motorlarda egr bulunuyor mu cenker abi? bugün yaptýrýr koyarým fotoðrafýný buraya. peki bizde lpg li araçlarýn ayar yapýlmasý için kullandýðýmýz bir cihaz var. egzosa takýyosun co deðerlerini felan veriyor o olur mu egzos muayenesi yapan bir yerden mi almam lazým yoksa?

cenker

egr 1.6 motorda var http://nivatr.com/nivaForum/index.php?topic=3632.0

bahsettigin cihaz co ölcümü harici co2 hc 02 lambda degerleride ölcebiliyorsa orda yaptýracagýn ölcümde olur. ölcüm yaptýr deðerlendirelim  ;)

genelde 1.6 motorda egr ile ilgili ters bir iþ yakýt tüketimi ve performansý düþürür. yeni tip karburatöre ve distributöre geciste düzgün akuple edilmeyen bir done olabilir  ;)
divers do it deeper

cenker

divers do it deeper